Noha a hírekben úgy fut, hogy Magyarország „kikötőt vett” az olaszországi Triesztben, az igazság az, hogy

  • az adásvétel koncesszióról,
  • egy jelen állapotában használhatatlan rakpartról
  • és egy kármentesítésre szoruló volt iparterületről szólt, 

amelyet ráadásul folyamatban lévő jogi eljárások terheltek – emlékeztet a hvg.hu azzal, hogy a terminál tényleges fejlesztésében nem is történt érdemi előrelépés az elmúlt öt évben mostanáig.

Szeptember 2-án medertisztítási és -építési munkálatok kezdődnek abban a csatornában, amely otthont ad Magyarország konténertermináljának

– jelentette be a trieszti kikötői hatáság.

Az érintett területen (a Zaule csatornában) és annak közelében hajózó járműveknek 2025 december 31-ig fokozott óvatossággal kell közlekedniük, illetve minimum 50 méteres biztonsági távolságot kell tartaniuk a munkálatokban részt vevő járművektől.

Az olasz szaksajtó már pár nappal korábban beszámolt róla, hogy a meder- és rakpart-kialakítási munkák hamarosan elkezdődnek. Egyúttal arról is, hogy

a kikötői hatóság illetékes bizottsága hozzájárult a tervek, illetve a koncessziós terület módosításához.

  • Az új tervek szerint a rakpart elejéről hiányzik az a kiszögellés, móló, amely Ro-Ro-rendszerű hajók fogadására lenne alkalmas (vagyis uszályok és kompok kikötésére, amelyekre a közúti járművek egyszerűen felgördülhetnek).
  • Az elfogadott tervek szerint a rakpart egyenes vonalban fut majd.
  • Ezzel együtt a koncessziós terület mérete 63,2 ezer négyzetméterről 60,5 ezer négyzetméterre csökken.

Magyarország, illetve az állami Adria Port Zrt. által vásárolt trieszti kikötői koncesszió 2074-ig érvényes, a koncessziós terület mögötti földdarabon a tervek szerint logisztikai központ létesül.

Az olasz szaksajtó szerint a beruházás összértéke 206,4 millió euró (jelenlegi árfolyamon 81 milliárd forint).

Ebből 48,9 millió euróba kerül a koncessziós terület rendbetétele, fejlesztése; 157,5 millió euróba pedig a kapcsolódó magán – vagyis magyar állami – tulajdonú terület fejlesztése.