Decemberben-januárban váltják ki a járművek üzemben tartói a legtöbb éves útdíjhasználati jogosultságot, de például a személyautósoknál a nyaralások idején is megugrik a matrica-vásárlás. Igen sokan vannak azonban, akik igyekeznek megúszni az útdíjfizetést.

Az évente jellemző 14,5-15 millió eladott matrica mellett 2,2-2,4 millió darab pótdíjazást indít a rendszer

mondta el a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) a Vezess.hu-nak.

Főként a D1 kategóriához kapcsolódnak a pótdíjas esetek, ami nem meglepő, hiszen eleve ebből adják el a legtöbbet. Az összes matrica-kategóriát nézve a tavaly értékesített 14,87 millió darab jogosultságból 12,97 millió volt személyautós.

A pótdíjesetek nagyságrendileg 60 százalékban külföldi rendszámos járműhöz kapcsolódtak.

Ez havi viszonylatban 5-10 százalékos eltérést is mutat a szezonalitásból adódóan.

Sokakat meglephet, hogy a lebukott autók többségén milyen nemzetiségű rendszám volt.

A külföldi eseteket tekintve a legtöbb pótdíjat sorrendben német, román, osztrák, szlovák, valamint lengyel honosságú járművek esetében szabták ki 

– tudatta a NÚSZ. 
 
A német túlsúly hátterében egyrészt az állhat, hogy ilyen rendszámot használnak az állampolgárságukat tekintve jellemzően a Balkán különféle országaihoz kapcsolódó, átutazó vendégmunkások. Másrészt sok a köznyelv által adócsaló rendszámnak hívott RO-s, és egyéb német rendszámos autó is.

Általánosságban gyakori, hogy egyazon jármű esetében akár 15-20 darab pótdíjeset is keletkezik, extrém esetben előfordult már ennek a többszöröse is.

A NÚSZ szerint az ilyen szélsőséges eseteknél – amelyek gyakorlatilag útdíjfizetés nélküli rendszeres úthasználatot jelentenek – „a háttérben mindig egyéb jogszerűtlenség is mutatkozott”. Vagyis például lopott volt az autó, külföldről körözést adtak ki rá.