Az új szabályozás eltávolodna az autósközpontú szemlélettől, és sokkal nagyobb figyelmet fordítana a sérülékenyebb közlekedőkre, például a gyalogosokra, a motorosokra és a biciklisekre – vélik az ATV által megkérdezett szakértők. Jelenleg az új KRESZ előkészítése zajlik, a szabályok a tervek szerint 2026-ban lépnek hatályba.
Az új előírások nagy része már velünk van, csak eddig még senki nem foglalta törvénybe őket – mondta Zách Dániel autós szakújságíró a tévécsatorna híradójának.
A cipzárelvvel például egy, már a gyakorlatban megjelent szokást próbálnak meg szabállyá tenni.
„Ez olyankor lépne érvénybe, amikor két, egymás mellett haladó sáv közül a jobb oldali megszűnik, és az ott haladó autóknak be kell sorolniuk abba a sávba, ahol egyenesen halad a forgalom. A cipzárelv azt követeli meg, hogy az elől haladó autó engedje be a jobbról érkezőt, akinek megszűnik a sávja" - magyarázta.
Újítás lenne a védelmi sáv, ami egy képzeletbeli területet jelent az út jobb oldalán a kerékpárral, rollerrel közlekedők számára. Erre a többség eddig is figyelt, de újdonság, hogy az irányváltoztatás és elsőbbségadás szempontjából külön szabályokat hoznának létre az itt közlekedők védelmében.
Emellett meghatároznák az előzési távolságot is, ami 50 km/órás sebesség alatt legalább 1 méter, afölött pedig legalább másfél méter.
Kapitány Tibor szakértő ugyanakkor kételkedik a szabályok hatékonyságában.
„Szerintem csak az a szabály tartható be, amit ellenőrizni is tudnak. Például a cipzárelv vagy működik, vagy nem. Ha nem működik, akkor nincs, aki bírságoljon miatta, nincs, aki betartassa. A kerékpárosok melletti elhaladásnak a méterben való meghatározása megint csak nagyon nehezen ellenőrizhető. Ami nagyon nagy változás, az a gyalogosok, gyerekek védelme".
Az idősebb korosztály tagjai számára a tanulóvezetők T-betűjéhez hasonló, autóra ragasztható matricát hoznának létre, ám ennek használata nem lenne kötelező.
A jogász szerint valószínűleg nem véletlenül. Nagy László KRESZ- jogász úgy fogalmazott: az orvos eldönti, hogy valaki egészségileg alkalmas-e a vezetésre. Ezek után az, hogy valaki kitegyen egy matricát arról, hogy betöltötte a 60-at, 65-öt, valahol sérti a személyiségi jogokat.