Nem biztos, hogy Donald Trump számolt előre azzal a lakosság körében terjedő, új európai magatartással, amit az amerikai elnök agresszív kereskedelempolitikája miatti feszültség idéz elő a mindennapi fogyasztásban.
Miután Dániában a legnagyobb élelmiszerbolthálózatot üzemeltető cégcsoport már bejelentette, hogy a vevőik igényeinek megfelelve mostantól külön felmatricázzák a kínálatukban az Európából származó termékeket, hogy azok a vásárláskor előnybe kerüljenek az USA árucikkeivel szemben, most a német fogyasztók is radikális lépéseket tesznek.
Már a rendszeresen vásárlók több mint fele hajlik az amerikai termékek bojkottjára Németországban, válaszul Trump büntetővámjaira és a világszerte politikai konfrontációkat okozó kereskedelempolitikájára – közölte a Ruhr24 egy új, széleskörű felmérés alapján.
A gyártók és az importőrök pedig aggódnak, hogy mindez negatív következményekkel járhat a vállalkozásukra.
Trump elrettenti a nyugdíjas vásárlókat
A Civey kutatóintézet Handelsblatt megbízásából készített reprezentatív, márciusi felmérése azt mutatja, hogy a németek felháborodása egyre nagyobb, ezért növekvő rokonszenvvel fogadják az amerikai termékek elhagyására irányuló felhívásokat.
A vevők nem teketóriáznak: arányaiban már a lakosság 51 százalékát befolyásolja közvetlenül a szupermarketekben és a diszkontokban az új amerikai kereskedelempolitika – mutat rá a kutatás, amely szerint az ellenállás eddig az idősebbek körében a legnagyobb.
Ugyanis, a 65 év feletti vásárlók 62 százaléka nyilatkozott úgy, hogy Donald Trump miatt inkább kerüli az amerikai termékeket, míg az összes, vizsgált korcsoport 64 százaléka mondta azt, hogy „erősen hajlik” a bojkottra.
Nemzetközi bojkottmozgalom alakul?
Ez az álláspont pedig az iparági szakértők szerint egy olyan nagyobb akció jellemzője, amelyet Trump protekcionista intézkedéseire válaszul hirdetnek több ország részvételével.
A Handelsblattnak nyilatkozó megfigyelők úgy tapasztalják, hogy már nemzetközi bojkottmozgalom épül, olyan piacokról indulva, mint Kanada és Dánia – ahonnan a fogyasztók és a helyi cégek egyértelmű jelzést küldenek a büntetővámok vagy éppen azon törekvés ellen, hogy Grönland dán autonóm területe az Egyesült Államok ellenőrzése alá kerüljön. Ez pedig egyre többfelé vált ki szimpátiát az öreg kontinensen.
A főként a közösségi oldalakon szerveződő mozgalom küldetése, hogy megpróbálják megvédeni a hazai árutermelést az amerikai importtal szemben, vagyis tudatosan kerülik az USA-ból származó márkákat a mindennapokban.
Nyomást gyakorolnak az USA gazdaságára
Ennek hosszú távú gazdasági következményei is lehetnek, mivel a német vásárlók számos amerikai vállalat fontos célcsoportját jelentik az élelmiszer- és iparcikk piacon – állapítják meg. A bojkottal márpedig a vevők növelni akarják az USA-ra nehezedő gazdasági nyomást, amivel kikényszeríthetik a radikális kereskedelempolitika felpuhulását.
Az autóiparban az olyan gyártók, mint a VW és a Mercedes, már nyögnek a protekcionizmus közvetlen következményei miatt, míg az, hogy az amerikai elnök a közelmúltban büntetővámokat vetett ki a mexikói és kanadai importra, különösen káros lehet számukra. A feszültséget a német autósok újszerű költési szokásai csak tovább mélyíthetik – írja a lap.