Három hónapig jutalékmentesen dolgozhatnak az Uber sofőrjei, ami óriási versenyelőnyt jelent a magyar piac régi-új szereplőjének. Iparági értesüléseink szerint a múlt csütörtöki rajthoz szükséges állomány elsősorban versenytársaktól átigazoló, tapasztalt taxisokból jött össze. Lapunk úgy tudja, a legtöbben a Bolttól érkeztek, de attól a Főtaxitól is nagy számban ültek át az Uber volánja mögé, amelynek a partnereként tért vissza a hazai piacról 2016-ban kivonuló cég.
Vadásznak a rivális cégek sofőrjeire
Nagy Elek, a Főtaxi-csoport tulajdonosa hangsúlyozta, hogy bár az F-Mobilitás Kft. a kapocs köztük, a személyszállítási piacon versenytárs az Uber és a Főtaxi. Az utóbbi nagy számú reptéri flottájának létszáma azonban látványosan megcsappant az elmúlt napokban Ferihegyen.
Ami a Boltot illeti, ott a jutalékrendszer szerint alapvetően 25 százalék a leadó, ami a meghatározott fuvarszám heti teljesítésével leszorítható 12 százalékra. Az Uber egyelőre három hónapra meghirdetett, 0 százalékos akciójára a Bolt fix 9 százalékkal válaszolt, de a háttérbeszélgetéseink szerint
az új piaci szereplő ez alá is kész bemenni. Ha addig a versenytárs nem lép, ez jelenthet 6-7 százalékot, de szükség eetén akár a jutalékmentességet is kitolhatja.
A San Franciscóban alapított, de az európai piacait Amszterdamból irányító Uber a budapesti rajtot azzal is megtámogatta, hogy 50 ezer forintos bónuszt adott azoknak a sofőröknek, akik a csütörtöki indulás napján teljesítettek 10 fuvart, akik pedig a hétvégén elérték a 30-at, azoknak 100 ezer forintos jutalom ütötte a markát. Az utóbbit a legtöbben teljesítették, az előbbinél viszont félreértésre adott okot, hogy sokan 13 órára várták a kezdést, ezzel szemben az applikáció már reggel-délelőtt is dobott címeket a sofőröknek.
Új seprű jól seper
A taxis térfélen sokan mágnesként tekintenek most az Uberre, eddig hiába volt sikeres a Bolt, egy ilyen típusú versenynek – aminek az utasok a legfőbb nyertesei – általában az új szereplő a kedvezményezettje. Arról megoszlanak a vélemények, hogy az amerikai vagy az észt hátterű technológiai platform mobilalkalmazása a versenyképesebb termék. Mindenesetre azt korábban maga Nagy Elek is elismerte, hogy „méterre lekövetni az utas mozgását” a Főtaxi és a Bolt appja sem képes, ha kicsit eltávolodott időközben a rendelési koordinátáktól, de az Uberé igen.
A csütörtöki indulást olyannyira megfeszített munka előzte meg, hogy az Uber-sofőrök jelentős része az azt megelőző három napban vette az adminisztratív akadályokat. Így a hétfő-szerdai nagyüzemben kapták meg sokan a szükséges matricákat a sárga fóliára, illetve vették át a szabadjelzőt. Elvileg 3000-en kezdték meg a regisztrációs folyamatot, miközben összesen 6500 taxist tartanak számon. De a cég nemcsak a taxisokat ösztönzi a startmezőn, hanem az utazóközönséget is: az első három út árából lejön 5 ezer forint.
Átrendeződik a piac
A verseny egyre élesebb, s ha hozzávesszük, hogy a Taxi 5 pedig még egy nagyágyú, a Gett behozatalát bocsátotta előre, a konkurenciaharc tovább fokozódhat. Meglátjuk, meddig éri meg ennyi piaci szereplőnek versenyeznie Budapest személyszállításáért. Elgondolkodtató, hogy Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke már az Uber visszatérésének hírét úgy kommentálta, hogy
józan ésszel is kiszámítható, átrendeződik a piac. Várakozásai szerint a tőkeerősebb cégek még nagyobbak lesznek, a közepes és kisebb fuvarszervezők pedig a piacon maradásért küzdenek, amíg a lehetőségeik és a forrásaik erre fedezetet nyújtanak.