A hétvégén ismét emelkedtek az üzemanyagárak: tovább drágult a benzin – 7 forinttal – és a gázolaj is – 4 forinttal –, így szombattól a Holtankoljak.hu adatai szerint 611 és 622 forint körül alakulhat a két üzemanyagfajta ára. A töltőállomásokon jelentős különbségek lehetnek az árakban: az átlagáraktól le- és felfelé is 50-60 forintos eltérésekkel találkozhatunk.

Az elmúlt napok áremelési ellenére összességében márciusban az előző hónapinál alacsonyabban alakulhattak az átlagárak Magyarországon, ugyanis februárban a benzin átlagos ára 625, míg a gázolajé 641 forint volt – a friss, márciusi átlagárakat április elején teszik majd közzé.

Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára március elején az Economxnak azt mondta, hogy várhatóan 600 forint környékén stabilizálódhatnak majd a hazai üzemanyagárak – a szakértő szerint folytatódhat a benzin és a gázolaj ára közti olló záródása.

Portálunkkal pénteken megosztott, legfrissebb elemzése szerint – bár a magyarországi üzemanyagárak továbbra is tartósan a régiós átlagár alatt vannak –, „a jelenlegi globális és regionális folyamatok bizonytalan jövőképet festenek”. Grád Ottó szerint a következő időszakban 

„az árakat továbbra is a geopolitikai fejlemények, a világgazdaság növekedésével kapcsolatos bizonytalanságok, a készletszintek és a finomítói kapacitások alakítják majd”.

Milyen geopolitikai feszültségek fűtik most az üzemanyagárakat?

Március elején még számottevő üzemanyagár-csökkenés volt tapasztalható a piacon – mind a benzin, mind pedig a gázolaj ára 27 forinttal mérséklődött –, addig az elmúlt hetekben ismét inkább emelkedő trend figyelhető meg.

Üzemanyagárak alakulása márciusban
Üzemanyagárak alakulása márciusban
Kép: Economx

Csütörtökön és szombaton is emelkedtek az árak: előbb a benzin 6, a gázolaj 4; majd hétvégén ismét drágultak az üzemanyagok, a benzin 7, míg a gázolaj 4 forinttal kerül többe. Ez néhány nap alatt a benzin esetében 13, míg a dízelnél 8 forintos áremelkedést jelent. 

A drágulás több globális és regionális tényező együttes hatásának köszönhető a MÁSZ főtitkára szerint

  • a kőolaj világpiaci árának növekedését elsősorban az Iránnal és Venezuelával szembeni szigorúbb amerikai szankciók és a közel-keleti feszültségek fokozódása vezérli, miközben az OPEC+ kitermelési politikája és a világgazdaság várható növekedése is szerepet játszik az árak alakulásában;
  • Donald Trump vámpolitikája óriási bizonytalanságot okoz a globális piacokon;
  • ráadásul a forint az elmúlt időszakban gyengült a dollárral szemben, ami szintén hozzájárult az üzemanyagok drágulásához;
  • további bizonytalanságot jelentenek a piacon a Naftna Industrija Srbije (NIS) kapcsán a március 28-án éjfélkor életbelépett szankciók – mivel a szerb olajipari vállalat ellátási lánca és regionális szerepe kérdésessé válhat, ami további feszültségeket gerjeszthet a térség üzemanyagpiacán;
  • a benzin esetében az USA-ban és a rotterdami térségben tapasztalható készletcsökkenés, a nyári minőségváltás és a nyugat-afrikai, valamint amerikai kereslet növekedése is hozzájárul a dráguláshoz; a gázolajpiacon szintén csökkennek az amerikai és az európai készletek, valamint a közel-keleti feszültségek miatti várható importcsökkenés is felfelé mozgatja az árakat;
  • az ukrán dróntámadások az orosz olajinfrastruktúra ellen tovább szűkítik az ellátást, míg Európában a finomítói karbantartási szezon és két finomító bezárása is árfelhajtó tényezőként jelenik meg

– sorolta a különböző árfelhajtó tényezőket Grád Ottó.