A vállalatépítési szakértő szerint sok tulajdonos cégvezető azért találja magát a kiégés szélén, mert nem tudják, hogyan szervezzék át cégüket úgy, hogy az ne legyen folyamatosan rájuk utalva.
„Gyakori probléma, hogy a tulajdonosok nem tudják megfogalmazni, hová szeretnének eljutni a cégükkel, így a munkatársak sem értik a konkrét célokat” – mondta Krausz Zoltán. Hozzátette, hogy ez az állapot nem csak a vezető, de az egész vállalat számára káros, hiszen célok hiányában a szervezet elveszítheti a lendületét.
A tudatos vállalatépítés azonban konkrét lehetőséget nyújt arra, hogy a vezetők kiszabaduljanak a napi operatív feladatok fogságából.
„Sokszor előfordul, hogy bár egy cégnek vannak szervezetiegység-vezetői, a tulajdonos mégis maga végzi a munka nagy részét. Nem bíznak abban, hogy mások is képesek ugyanazt az eredményt elérni, pedig ez nemcsak a cég, hanem a magánéletük, az egészségük rovására is mehet” – tette hozzá a szakértő. Gyakran tapasztalja, hogy egyes vezetők látnak tragikus példákat más cégeknél, ahol a stresszes munka tönkretette a vezető egészségét vagy családi életét, de nem tudják, hogyan kerülhetik el ezt a sorsot.
A szakember szerint a kulcs a szakértelem és a külső szem kombinációjában rejlik.
A vállalatépítés során felülvizsgálják, majd helyre teszik a szervezeti struktúrákat és felelősségi köröket.
Sokan nem látják belülről, hogy miért nem halad megfelelően a cégük. Az objektív, külső szemlélet segít rámutatni a problémákra, és olyan stratégiákat kialakítani, amelyek hosszú távon működőképesek.
A vállalatépítés és az önjáró vállalat létrehozása mindemellett anyagi haszonnal is járhat. Személyes tapasztalata, hogy a több mint száz cég közül, akikkel együtt dolgozott,
számos esetben a vállalatok árbevétele kétszeresére vagy akár háromszorosára nőtt mindössze 2-3 év alatt.
„Két dolgot azonban nem tud hozzátenni a szakértő a folyamatokhoz: a tulajdonosi szándékot és saját piacuk mély ismeretét” – fogalmaz Krausz Zoltán, aki Az önjáró vállalat 6 pillére című könyvében számos vállalkozás fejlesztésének történetét és a módszertanát osztja meg, kifejezetten a magyar vállalkozói szférára szabva.