Toyota Motor részvényei csütörtökön zuhanni kezdtek, amikor a Japán Közlekedési Minisztérium évtizedekre visszanyúló biztonsági problémákat talált a cég egyik leányvállalatánál – írja a Reuters.

Szerdán a Toyota kisautókkal foglalkozó egysége, a Daihatsu Motor közölte, hogy határozatlan időre leállítja valamennyi járművének szállítását a szabálytalanságok miatt. Az ügyet vizsgáló független bizottság szerint

a probléma 64 modellt érint, ebből közel két tucat a Toyota márkanév alatt fut.

A testület még áprilisban kezdte el vizsgálni az autógyártót, amikor – állításuk szerint – 88 ezer kisautó oldalsó ütközésbiztonsági tesztjét manipulálták.  

A Daihatsu közleménye szerint bizonytalan, mikor kezdhetik újra a szállításokat, de a bevételre gyakorolt hatás jelentős lesz. Az elemzők szerint a Toyota nem szenved ilyen mértékű kárt, tekintettel az anyavállalat méretére.

A japán Föld-, Infrastruktúra-, Közlekedési és Idegenforgalmi Minisztérium tisztviselői 2023. december 21-én érkeznek a Daihatsu Motor központjába ellenőrzési munkálatok céljából
A japán Föld-, Infrastruktúra-, Közlekedési és Idegenforgalmi Minisztérium tisztviselői 2023. december 21-én érkeznek a Daihatsu Motor központjába ellenőrzési munkálatok céljából
Kép: AFP / Jiji Press

A gyártás egy hónapos felfüggesztése 120 ezer járművet érint, amely 240 milliárd jen (560 milliárd forint) bevételcsökkentést jelent a Toyota számára

– mondta Kunugimoto Masataka, a Nomura autóipari elemzője. 

A kisautó-gyártó beszállítói járnak a legrosszabbul, hiszen a vállalat lánca Japánban 8 316 céget foglal magába. Ezek 2,21 milliárd jen (5,4 milliárd forint) éves forgalmat bonyolítanak le a Daihatsuval. A Metalart alkatrészgyártó részvényei például 10 százalékot zuhantak az eljárás hatására. 

Az esemény komoly bírálatot váltott ki a kormány részéről is: a közlekedési minisztérium állítása szerint a Daihatsu gyártási engedélyének visszavonását is megfontolják. A Toyota közleményében világszerte 1,12 millió jármű visszahívása szerepel, de ez főleg az Egyesült Államokat érinti.

Az intézkedésre azért is volt szükség, mert a légzsákok nem a tervezett és előírt módon nyílnak ki, és ehhez egy hibás érzékelőt kell kijavítani.

A Daihatsu alkatrész beszállítójának, az Aisinnek a részvényei (amely az említett érzékelőket is gyártotta) majdnem 4 százalékot estek vissza. Ezzel ellentétben a Daihatsu fő riválisa, a Suzuki Motor részvényei több mint 2 százalékkal emelkedtek. 

Kiffer Anna