A vezető magyar buszgyártó, a Kravtex-Kühne Csoport a Volánbusszal közösen mutatta be új fejlesztését a budapesti Népliget autóbusz-állomáson. A Mosonmagyaróváron és Győrben gyártott, teljes mértékben elektromos meghajtású Credobus Electronell 18 az első magyar csuklós e-busz. Az ultrakönnyű jármű saját tömege legalább 4 tonnával alacsonyabb, mint egy átlagos csuklós buszé, kevesebb akkumulátormodullal készül, üzemeltetése pedig sokkal gazdaságosabb, mint versenytársaié.
A jövő év elején a Volánbusz is teszteli a csuklós Electronellt.
Az eseményen Bói Loránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára elmondta:
2018 óta a Volánbusz flottájának átlagéletkorát 13 évről csaknem 10 évre sikerült csökkenteni.
Hozzátette, ebben a Kravtex-Kühne Csoportnak is kiemelkedő szerepe volt, hiszen ma már az állomány közel fele ettől a gyártótól származik és a következő időszakban évente több száz további új eszköz kerülhet a MÁV-csoporthoz, hiszen a folyamatban lévő pályáztatás során 10 éves időtartamra kiválasztandó szolgáltatónak alacsonyan kell tartania a járművei átlagéletkorát.
A Volánbusznak komoly tapasztalata van az elektromos autóbuszok üzemeltetésében
– mutatott rá Bói Lóránd.
Krankovics István, a Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója hangsúlyozta: az Electronell 18 az első magyar csuklós elektromos buszként máris bevonult a hazai járműgyártás történetébe.
Az elektromos Credobusokat magyar buszfejlesztő mérnökök tervezték meg. A több mint 1,5 milliárd forintos kutatás-fejlesztési projekt mindössze 400 millió forint támogatással valósult meg. Az Electronellek fejlesztése és gyártása is hazánkban történik, beleértve a legmagasabb hozzáadott értéket képviselő vezérlőrendszereket és szoftvereket
– tette hozzá. Meggyőződésünk, hogy ilyen termékek szükségesek ahhoz, hogy Magyarország a járműipari elektrifikáció nyertesei közé kerülhessen. Az eddig több mint 3000 buszt gyártó, Magyarországon piacvezető Kravtex-Kühne Csoport készen áll arra, hogy részt vegyen a hazai közösségi közlekedés elektrifikálásában.
Kormányos László, a MÁV-START Zrt. és a Volánbusz Zrt. műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettese elmondta, 2022-ben és 2023-ban 100 elektromos meghajtású jármű érkezett a Volánbuszhoz a fővárosi agglomerációba és hat vármegyeszékhelyre, 2025-ben pedig további 20 darab új e-buszt állítunk forgalomba hat kisebb településen. Hozzátette,
a Credobus Electronell szóló változatát eredményesen tesztelték idén júniusban Győrben.
A Credobus Electronell 18-ról
A Fővárosi Autóbuszüzem által készített első magyar csuklós busz 1960-as bemutatása után 64 évvel a Credobus írja tovább a magyar csuklósbusz-történelmet. A 2024-ben Mosonmagyaróváron és Győrben gyártott új Credobus Electronell 18 az első magyar csuklós busz elektromos meghajtással.
A kutatás-fejlesztési projekt eredményeként megszületett típus rendkívül magas hazai hozzáadott értékkel rendelkezik. A Kravtex-Kühne Csoport önállóan, generálpartner nélkül hajtotta végre a fejlesztést, a kiemelt rendszerintegrációs és szoftverfejlesztési feladatok is Magyarországon valósultak meg.
A cégcsoport saját gyártmánya az önhordó vázszerkezet mellett szinte valamennyi fém alkatrész is, beleértve a futómű-felfüggesztéseket.
Az Electronellhez közel 100 magyar kis- és középvállalkozás kapcsolódik gyártmányaival, továbbá olyan meghatározó hazai vállalatok és foglalkoztatók is szállítanak hozzá komponenseket, mint a Rába, a Knorr-Bremse, a Metal 99, az OROSházaGLAS, a Hirschler Üvegipari Vállalkozás, a König, a Graboplast és a Semperform.
Az e-buszok sorozatgyártásának megkezdése közel 500 magyar munkahely megőrzéséhez járul hozzá közvetlenül, és 100 magyar beszállító számára jelent megrendelést.
A Credobusokat készítő Kravtex-Kühne Csoport Magyarország egyik legnagyobb, hazai tulajdonú gépipari vállalata, amely a buszok mellett mezőgazdasági gépek gyártásával, valamint személyszállítással foglalkozik. A cégcsoport 1999 óta Magyarország vezető buszgyártójává fejlődött, és eddig több mint 3 ezer autóbuszt gyártott. A magyar közforgalmú helyközi buszközlekedésben a járművek közel fele Credobus-gyártmányú. A vállalat modern, részben robotizált, több mint 20 ezer négyzetméteres mosonmagyaróvári egysége évente akár ezer busz gyártására is alkalmas.
A Volánbusznál legutóbb 200 darab Econell 12 típusú jármű és 47 darab csuklós Econell 18 Next fiatalította a flottát. Az Electronell 18-at 2025 elején már az utasok is kipróbálhatják a MÁV-csoport járatain.