Rájár a rúd a MÁV-ra az elmúlt időszakban: síntörés, balesetek, gázolás, sürgős pályakarbantartás, kisiklott vonat. Természetesen a balesetekről nem tehet sem a MÁV, sem a masiniszták, ennek ellenére kétségtelen, hogy egyre nehezebb megbízható és kiszámítható közlekedési formának tekinteni a hazai vasúti közlekedést.

Megnéztük a magyar vasút legutóbbi egy hetét, azokat az eseteket, amelyek miatt az utasok nem, vagy csak nehezen tudtak közlekedni, vonattal eljutni A-ból B-be.

  • 08. 26.: Elgázolt egy embert a Nyugati pályaudvarról Vácra tartó S70-es vonat Felsőgödnél, ezért késnek a vonatok a Budapest-Vác-Szob vonalon
  • 08. 26.: Elgázolt egy embert a Kassáról Hatvanba tartó Hernád InterCity Mezőkövesdnél, ezért jelentősen késnek a vonatok a Budapest-Hatvan-Miskolc-Sátoraljaújhely vonalon
  • 08. 26.: A Keleti pályaudvar - bizonytalan ideig - nem indít és nem fogad vonatokat a vasárnap esti baleset miatt, a vonatok más budapesti állomásokra érkeznek és onnan indulnak
  • 08. 25.: Kisiklott a Kolozsvár felől Budapestre tartó InterCity vonat a Keleti pályaudvar közelében vasárnap este, emiatt jelentős korlátozásokra, késésekre, vonatkimaradásokra kell számítani
  • 08. 24.: Síntörés miatt hosszabb menetidőre kell számítani a dél-balatoni vasútvonalon, a hiba elhárítása az éjszakai órákig eltart, vasárnap hajnalig pótlóbuszos átszállásra kell számítani
  • 08. 24.: Hétfőtől péntekig Győr és Veszprém között a teljes útvonalon vonatpótló autóbuszok járnak, Zirc és Veszprém között pótlóbuszok közlekednek.
  • 08. 23.: Kerékpárost gázolt el a vonat Balatonfenyvesen, helyszínelés miatt szünetel a vonatforgalom Balatonfenyves és Fonyód között, Fonyód és Balatonszentgyörgy között pótlóbuszok közlekednek
  • 08. 22.: A Déli pályaudvarról Keszthelyre közlekedő Balaton Intercity Balatonszemesen egy gyalogos átjáróban elütött egy embert, aki a balesetben meghalt. A helyszínelés miatt Balatonszárszó és Balatonszemes között szünetel a vasúti forgalom
  • 08. 21.: Halálos gázolás miatt jelentősen késnek a vonatok a dél-balatoni vonalon, emiatt jelentősen késnek a vonatok
  • 08. 21.: Vonat helyett pótlóbusz jár Kőbánya-Kispest és Dabas között, szeptember elsejéig vonat helyett pótlóbuszok szállítják az utasokat karbantartás miatt
  • 08. 20.: Baleset miatt késnek a vonatok a székesfehérvári és a csatlakozó vasútvonalakon kedd este
  • 08. 19.: Elgázolt egy embert a Szolnokról a Keleti pályaudvarra tartó vonat Rákoshegy és Maglód között hétfő délután, a baleset miatt késésekre és járatkimaradásokra kell számítani a Budapest-Újszász-Szolnok vasútvonalon

Már múlt héten kirúgták a MÁV vezérigazgatóját

Lázár János érzékelte a helyzet jelentőségét, ezért múlt héten komoly lépésre szánta el magát. A kormány építési és közlekedési minisztere úgy döntött,

új rendszer és új menedzsment kell a MÁV-hoz, ezért szeptember elsejei határidővel menesztette pozíciójából Pafféri Zoltánt, a MÁV vezérigazgatóját,

helyette Hegyi Zsolt, a vállalat vezérigazgató-helyettese veszi át a vasúttársaság irányítását.

Így képzeli Lázár a vasút jövőjét

A MÁV-vezér kirúgásán felül Lázár egy ötpontos akciótervet is bejelentett:

  • Szeptemberben a parlament elé viszi újonnan kidolgozott személyszállítási törvényét, amelyben a közlekedéshez való jogot állampolgári joggá szeretné nyilvánítani, és szabályozná, hogy ezen a területen mi illeti meg minimálisan a polgárokat. Biztosítaná továbbá a járásközpontból a megyeszékhelyre, illetve a megyeszékhelyről a fővárosba naponta kétszer átszállás nélküli eljutást.
  • Új vasútpálya-építési program: négy év alatt 500 kilométer vasutat kell megépíteni, a hitel 30 évre szól. A budapesti HÉV-eket csak akkor újítják fel, ha megérkeznek az uniós pénzek.
  • Új járműveket kell beszerezni, amit Lázár szerint magunknak kell gyártanunk.
  • Új MÁV-applikáció.
  • A MÁV Zrt.-nek három leányvállalata lesz, ezek közül egy a személyszállításért, egy a pályaműködésért, egy pedig a back office-ért felel majd.

A miniszter egyelőre hallgat

A Keleti pályaudvarnál történt kisiklás vasárnap este 7 óra körül történt, tehát azóta eltelt 16 óra, és sem a közlekedési tárca, sem pedig a miniszter nem szólalt még meg.

Megnéztük Lázár János Facebook oldalát, a miniszter 1 órával a baleset előtt posztolt arról, hogy „a tömegközlekedés jó hogyha hatékony, de még jobb ha kényelmes is”.

Lázár a videóban kiemeli, hogy rendkívül fontos az utastájékoztatás, ennek fényében meglehetősen furcsa, hogy a minisztérium az utasokkal egyáltalán nem kommunikál a tegnap esti incidens óta.

Vitézy a beruházások elmaradásáról beszél

Vasárnap este Vitézy Dávid rámutatott néhány vasúttal kapcsolatos problémára. A volt főpolgármester jelölt többek közt elmondta, hogy „mindhárom budapesti fejpályaudvar és az oda vezető vasúti infrastruktúra rémes állapotban van, ezért is született két éve a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia és abból számos beruházás terve. A Keletiben számos váltón már csak 20 km/h a megengedett sebesség az állapotromlás miatt, a Nyugati biztosítóberendezéséről jobb, ha nem is beszélünk. Lázár János ennek ellenére a rengeteg már elvégzett munka ellenére az összes előkészítés alatt álló budapesti vasúti beruházást leállította, a Keleti pályaudvarra vezető szakaszok felújításának tervezését pedig a már megszerzett uniós pénzek ellenére visszamondta.”

Vitézy azt is kiemelte, hogy „a képeken jól láthatóak az InterCity-be sorolt piros csíkos, 52-54 éves fapados, klíma nélküli személykocsik. Ezek nem oda valók, szégyen, hogy feláras távolsági vonatban ezek járnak. Egy teljesen új InterCity-flotta beszerzéséről a kormány 2022 nyarán döntött, a folyamatot elindítottuk, aztán jött Lázár János, és egyik első miniszteri lépésével visszavonta ezt is, az új mozdonyok beszerzésével együtt”.

A beruházások leállításához tudni kell, hogy

az orosz-ukrán háború előtt átlagban évi 1200 milliárd forintot fordított beruházásokra a kormány, ez mostanra 200 milliárdra csökkent – ezt maga Lázár János mondta még 2023 nyarán. Hozzátette, a háború miatt elapadtak a források, ezért 5500 milliárd forint értékben állítottak le beruházásokat.

A miniszter tavaly nyári sajtótájékoztatóján azt is elmondta, hogy

„sokszor Kőműves Kelemenként építettük az országunkat, de most kultúraváltás jön”.

Megszólalt a MÁV-vezér, elmondta, mikor nyithatják meg újra a Keletit

Továbbra is áll a közlekedés a pályaudvaron, a MÁV első embere szerint kedd délelőttre állhat helyre a közlekedés. Addig a konkrét okokat a rendőrség és vasúti szakemberek vizsgálják. >>>

Majdnem napra pontosan, tavaly augusztus 30-án Lázár János arról beszélt, hogy „személyesen felel” az utasok biztonságáért – ezt azután mondta, hogy kapott egy jelentést a MÁV-tól, miszerint balesetveszélyes az 1-es vasúti pálya egyik szakasza. „Havária helyzet van” – szó szerint ezt mondta.

Az elmúlt hétvégén volt vasúti síntörés, míg a Keletiben egy vonat siklott ki tegnap este 7 körül – az egyik legfontosabb pályaudvar azóta sem indít és fogad vonatokat.

A minisztérium nem foglal állást

Az ügyben kerestük Lázár Jánost, és az alábbi kérdéseket küldtük el neki:

  • Most is havária helyzet állt elő?
  • Miért nem tudták a Keletinél fél nap alatt „letakarítani” a vasúti pályát, az érintett vágányokat?
  • Vágányok is sérültek?
  • Mennyi ideig tarthat, míg helyre áll a vasúti közlekedés a Keleti pályaudvaron?
  • Hasonló helyzetre, mint ez a vonat-kisiklás, mi a bevett protokoll? Mi alapján járnak el? Mennyi időt vehet igénybe a probléma elhárítása?
  • Ki vállalja a felelősséget a vasútnál történt eseményekért?

A feltett kérdéseinkre a közlekedési tárca a következőt válaszolta:

„Miniszter Úr a vasúti állapotokról illetve az azokhoz kapcsolódó vasútfejlesztési lépésekről részletesen beszélt az augusztus 16-i sajtótájékoztatóján. A Keleti pályaudvaron történt esetről a MÁV vezetése kora délután sajtótájékoztató keretében tájékoztatja majd a nyilvánosságot, így Önöket is.”