A Z generáció, az 1995 és 2006 közt született korcsoport, a „digitális bennszülöttek” generációja, akik számára a digitálizáció már készségszinten adoptálódott, az internet, a technológia és a közösségi média nem csupán eszközök számukra, hanem mindennapi életük szerves részét képezik.

Ez a generáció nemcsak fogyasztási szokásaiban, hanem értékrendjében és kommunikációjában is eltér a többi generációtól technológiai affinitásuk révén. Ennek áttekintése azért fontos, mert életkorukból adódóan ők a fogyasztói piacok jövőjét meghatározó erő is.

A Diverzum egy több 8000 ezer fős kutatásban vizsgálta a generáció jellemzőit és szokásait – nem csak az érintetteket, hanem a többi generáció tagjainak a Z generációról alakult véleményét és a többiektől eltérő szokásait is felmérték.

Online élet

A felmérés szerint

a Z generáció tagjainak fele még tanul, a digitális területtől való függésüket mindennél jobban mutatja, hogy átlagosan 4,6 órát töltenek online.

A legmagasabb értékben a Facebook-jelenlétet mutatta ki a felmérés, ám mélyebbre ásva kiderült, hogy a Z generáció a Facebookon már nem tartalmakat néz, hanem szinte csak messengert használja üzenetküldésre. Az Instagramon 71, a TikTokon 61 százalékuk van jelen – a felmérés szerint ezen csatornákon lehet inkább elérni őket tartalmi üzenetekkel. A Whatsup használata Magyarországon nem terjedt el ennél a generációnál sem.

393 ezres álomjövedelem?

A Z generáció költési szokásaiban természetesen meghatározó, hogy jelenleg még az életpályájuk elején tartanak. Épp ezért fontos látni, hogy bár  az átlagnál népszerűbb esetükben az online vásárlás, ám a költéseken belül a legkomolyabb tételt az ételrendelés jelenti. Ugyanezt támasztja alá, hogy a megkérdezett Z generációsok esetében az „álomjövedelem” 393 ezer forint, ami jól mutatja, hogy itt valójában még a jövedelem és a zsebpénz kérdésköre összekeveredik.

A Z generáció fogyasztói szokásaiban talán a legérdekesebb, hogy

a Z generáció tagjai a direkt reklámokat nem szeretik, ám ha az modern módon – edukatív jelleggel, influenszerekkel – juttatják el hozzájuk a marketing üzeneteket, akkor hajlamosak azokra hallgatni.

A Z-generáció 64 százaléka követ influenszereket, ötödük kifejezetten sok infuenszer csatornájára van feliratkozva.

Erre komoly jelzés, hogy a döntésüket egy-egy termék megvásárlásáról 84 százalékban az szabja meg, hogy megbízható személy ajánlja-e az adott terméket – miközben más generációk kétharmada-négyötöde érzi/tudja azt, hogy az influenszerek által közvetített termékajánlatok ugyanolyanok, mint egy sima reklám, a Z generáció tagjainak alig több, mint fele érzi csak így. Az árérzékenység ez után következik: ha már tudja ajánlás vagy reddit vélemény alapján, hogy melyik terméket szeretné megvásárolni, utána időt szán arra, hogy felkutassa, meg tudja-e venni az adott terméket valahol kedvezményesen.

Mindent felülír az árérzékenység

A Diverzum-felmérés masszívan rámutatott, hogy bár szavakban a generáció Z értékvezéreltnek tűnik, ám a valóságban nagyon komolyan árérzékeny generációról van szó (amit persze részben alátámaszt az, hogy viszonylag szűkek az anyagi lehetőségeik).

Így bár első ránézésre a trendinek tűnik a fenntarthatóságra törekvés – értékként magas szinten jelölték meg a Z generációsok. De ha ezt az értéket más fogyasztói értékekkel szembesítjük pillanatok alatt elengedik ezt. Ha a fenntarthatóságot a termékhez jutás gyorsaságával hasonlítjuk össze, akkor még közel egyforma arányt kaptunk, bár a gyorsaság itt is magasabb, 51 százalékos értéket kapott.

Ha viszont az árral hasonlítjuk össze a környezettudatosságot, akkor a fenntarthatóság már csak 25 százalékos értéket képvisel – 75 százalék az árért feláldozza a fenntarthatósági kérdést.

Ennél is megdöbbentőbb, hogy a többség – 55 százalék – azzal szemben is az árat preferálja, ha a másik oldalon az egyébként minden generáció által talán legjobban elutasított gyermekmunkával készült termékek állnak.

A felmérés elég pontosan megmutatta, hogy a legnagyobb kérdés az, hogy az életpálya változásával mennyire változik meg ezen generáció értékrendje.