A Z generáció, az 1995 és 2006 közt született korcsoport, a „digitális bennszülöttek” generációja, akik számára a digitálizáció már készségszinten adoptálódott, az internet, a technológia és a közösségi média nem csupán eszközök számukra, hanem mindennapi életük szerves részét képezik.
Ez a generáció nemcsak fogyasztási szokásaiban, hanem értékrendjében és kommunikációjában is eltér a többi generációtól technológiai affinitásuk révén. Ennek áttekintése azért fontos, mert életkorukból adódóan ők a fogyasztói piacok jövőjét meghatározó erő is.
A Diverzum egy több 8000 ezer fős kutatásban vizsgálta a generáció jellemzőit és szokásait – nem csak az érintetteket, hanem a többi generáció tagjainak a Z generációról alakult véleményét és a többiektől eltérő szokásait is felmérték.
Online élet
A felmérés szerint
a Z generáció tagjainak fele még tanul, a digitális területtől való függésüket mindennél jobban mutatja, hogy átlagosan 4,6 órát töltenek online.
A legmagasabb értékben a Facebook-jelenlétet mutatta ki a felmérés, ám mélyebbre ásva kiderült, hogy a Z generáció a Facebookon már nem tartalmakat néz, hanem szinte csak messengert használja üzenetküldésre. Az Instagramon 71, a TikTokon 61 százalékuk van jelen – a felmérés szerint ezen csatornákon lehet inkább elérni őket tartalmi üzenetekkel. A Whatsup használata Magyarországon nem terjedt el ennél a generációnál sem.
393 ezres álomjövedelem?
A Z generáció költési szokásaiban természetesen meghatározó, hogy jelenleg még az életpályájuk elején tartanak. Épp ezért fontos látni, hogy bár az átlagnál népszerűbb esetükben az online vásárlás, ám a költéseken belül a legkomolyabb tételt az ételrendelés jelenti. Ugyanezt támasztja alá, hogy a megkérdezett Z generációsok esetében az „álomjövedelem” 393 ezer forint, ami jól mutatja, hogy itt valójában még a jövedelem és a zsebpénz kérdésköre összekeveredik.
A Z generáció fogyasztói szokásaiban talán a legérdekesebb, hogy
a Z generáció tagjai a direkt reklámokat nem szeretik, ám ha az modern módon – edukatív jelleggel, influenszerekkel – juttatják el hozzájuk a marketing üzeneteket, akkor hajlamosak azokra hallgatni.
A Z-generáció 64 százaléka követ influenszereket, ötödük kifejezetten sok infuenszer csatornájára van feliratkozva.
Erre komoly jelzés, hogy a döntésüket egy-egy termék megvásárlásáról 84 százalékban az szabja meg, hogy megbízható személy ajánlja-e az adott terméket – miközben más generációk kétharmada-négyötöde érzi/tudja azt, hogy az influenszerek által közvetített termékajánlatok ugyanolyanok, mint egy sima reklám, a Z generáció tagjainak alig több, mint fele érzi csak így. Az árérzékenység ez után következik: ha már tudja ajánlás vagy reddit vélemény alapján, hogy melyik terméket szeretné megvásárolni, utána időt szán arra, hogy felkutassa, meg tudja-e venni az adott terméket valahol kedvezményesen.
Mindent felülír az árérzékenység
A Diverzum-felmérés masszívan rámutatott, hogy bár szavakban a generáció Z értékvezéreltnek tűnik, ám a valóságban nagyon komolyan árérzékeny generációról van szó (amit persze részben alátámaszt az, hogy viszonylag szűkek az anyagi lehetőségeik).
Így bár első ránézésre a trendinek tűnik a fenntarthatóságra törekvés – értékként magas szinten jelölték meg a Z generációsok. De ha ezt az értéket más fogyasztói értékekkel szembesítjük pillanatok alatt elengedik ezt. Ha a fenntarthatóságot a termékhez jutás gyorsaságával hasonlítjuk össze, akkor még közel egyforma arányt kaptunk, bár a gyorsaság itt is magasabb, 51 százalékos értéket kapott.
Ha viszont az árral hasonlítjuk össze a környezettudatosságot, akkor a fenntarthatóság már csak 25 százalékos értéket képvisel – 75 százalék az árért feláldozza a fenntarthatósági kérdést.
Ennél is megdöbbentőbb, hogy a többség – 55 százalék – azzal szemben is az árat preferálja, ha a másik oldalon az egyébként minden generáció által talán legjobban elutasított gyermekmunkával készült termékek állnak.
A felmérés elég pontosan megmutatta, hogy a legnagyobb kérdés az, hogy az életpálya változásával mennyire változik meg ezen generáció értékrendje.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb

Nagy a baj: rendkívüli kormányülést hívtak össze a megállíthatatlanul terjedő vírus miatt

A fasorba sincsenek az állampapírok: örülhet, aki egy másik hazai pályán fektetett be

Változnak az idők: már egy mérnöknek sem elég angolul sört kérni

Ausztria térdre rogyott, ez már a lakosság előtt sem titkolható

Meglépte Musk: eladta az X-et, nem meglepő a vevő

Megvan a bűnös, ez okozta a pénteki borzalmas földindulást

Mi ez a nagy fegyverkezési láz a Balkánon? – Ellenőriztük a tényeket
Brutális ukrán támadás, halálos sebet kaphatott az orosz gázellátás

Hatalmas robbanással vált a tűz martalékává Putyin limuzinja, kitört a pánik Moszkvában – videó
