Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) tájékoztatása szerint
szeptember elsejétől zöld rendszámot kizárólag a tisztán elektromos és nulla emissziós gépjárművek kaphatnak az első belföldi forgalomba helyezés során; az 5P (külső töltésű) és az 5N (növelt hatótávolságú) környezetvédelmi osztályba sorolt járműveken legkésőbb 2026. november 30-ig le kell cserélni a rendszámtáblát fehér alapszínűre.
2016. január elejétől a plug-in hibrid járművek jelentős, a zéró emissziós, azaz tisztán elektromos és hidrogén meghajtású gépjárművekkel megegyező mértékű kedvezményekben részesültek. Az eltelt nyolc év azonban vegyes tapasztalatokat hozott mind a technológia környezetvédelmi értékére, mind az ezt használó autókra vonatkozóan.
Folyamatban van a zöld rendszámhoz kapcsolódó adókedvezmények felülvizsgálata is
- közölte a szaktárca.
Az Európai Számvevőszék az elmúlt években figyelemmel kísérte a közúton közlekedő külső töltésű, hibrid üzemű gépjárművek általános üzemeltetési gyakorlatát, valamint az ezzel összefüggő károsanyag-kibocsátási tapasztalatokat és megállapította:
- A hálózatról tölthető hibridek valós vezetési feltételek melletti kibocsátása átlagosan háromszorosa-ötszöröse a laboratóriumban mért kibocsátásnak. Mindez az ilyen autókban lévő belső égésű motorok vártnál gyakoribb és nagyobb mértékű használatával magyarázható.
- Az elmúlt években nagyobb számban terjedtek el azok a járművek, amelyek az átlagos benzin, vagy dízelüzemű autóknál nagyobb belső égésű motorral rendelkeznek, de egy elektromos meghajtással kiegészítve úgy részesülhetnek a környezetkímélő, nulla kibocsátású autókkal megegyező mértékű kedvezményekben, hogy valójában lényegesen szennyezőbbek, mint az átlagos, fosszilis üzemanyagot használó járművek.
Tekintettel arra, hogy a plug-in hibrid technológia környezetvédelmi terhelése magasabb, mint a zéró kibocsátású járműveké, ráadásul lehetővé teszi, hogy zöld rendszámú luxusterepjárók élvezhessék a környezetkímélő autóknak járó kedvezményeket, az ÉKM álláspontja szerint nem indokolt a zéró kibocsátású és plug-in hibrid járművek azonos mértékű kedvezményének fenntartása.
A rendelet a Magyar Közlöny 2024. július 31-i számában érhető el.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Váratlan fordulat a bankszámláknál, minden lakossági ügyfelet érint
Családi megbetegedéseket is okozhatnak a házi készítésű finomságok
„Segítünk kifizetni” – Orbán legérzékenyebb pontjára tapintott az észt elnök
Eddig kell rettegve lesni a postaládát, hogy érkezik-e bírság
Újabb alapvető élelmiszer árát csökkenti a Lidl
Nem sokat ér az emelés, alig pár hónapig húznák ki a nyugdíjasok
Riadót fújtak: vészesen zsugorodik az ország legnagyobb édesvízi tavának vízszintje
Gigászi kedvezmények várnak a nyugdíjasokra jövőre, ezt nem mindenki tudja
Áll a bál a Shellnél: benzin helyett többen vízzel tankoltak az M7-esen