Megjelent a Magyar Közlönyben a „zsugorinflációs” törvénynek becézett új rendelet, amely kimondja:

„Ha egy adott termék esetén, a 2020. január 1. és 2023. július 1. között a gyártó által gyártottakhoz képest új, kisebb – így különösen kisebb tömegű vagy térfogatú – kiszerelési egység kerül forgalomba hozatalra, a kereskedő köteles a termék kereskedő általi forgalmazásának megkezdésétől számított 2 hónapig az érintett termék kapcsán feltüntetni a kiszerelés változására utaló és a kereskedelemért felelős miniszter által meghatározott tartalmú és formájú figyelemfelhívó tájékoztatást.”

S hogy minderre miért volt szükség? Bizonyára ön is észrevette vásárlás közben, hogy egyre több terméknek megy össze a tömege, űrtartalma, térfogata, miközben az ára ugyanúgy emelkedik, mint más termékeké, vagy legalábbis nem csökken arányosan a súlyával együtt. Ezt elégelte meg most a kormány, és lépteti életbe 2024. március 1-től a fenti törvényt.

Mennyi volt és mennyi most?

Elmentünk egy közértbe, hogy megnézzük, milyen termékek estek át komoly fogyókúrán az elmúlt években, és magunk is meglepődtünk, hogy brutális mértékben csökkent például a keksz, a joghurt, a chips vagy a pisztácia kiszerelése.

Kép: Economx
Coca-Colánál a karcsúbb mennyiséghez ugyan már hozzászoktunk, de a 2021-es 387 forinthoz képest 2022-ben már 451 forintot kellett fizetünk a 2 literesről 1,75 literesre zsugorodó palack üdítőért.

Ugyanezt éljük át gyermekkorunk legnagyobb durranásával, a Magnum jégkrémmel, ami egykoron akkora volt, hogy alig tudtuk megenni. Régebben egy iskolás gyereknek az maga jelentette a világot, hiszen egy soha véget nem érő fagyijuk volt, amely napjainkra már nem nyom többet, mint 86 gramm.

dd
A Magnum jégkrém is a zsugorinfláció áldozata lett
Kép: Economx, Hartl Nagy Tamás

Nem csak az élelmiszeripari termékek estek át komoly fogyókúrán, a cigarettás dobozban is 20 helyett már csak 19 szál van és a 100-as papírzsebkezdő is már csak 90 darabos, de még mindig 100-asnak hívja mindenki.

Komoly kötelezettségek, súlyos büntetések

Mivel a rendelkezés szerint csak az 1 milliárd forint feletti bevétellel rendelkező kereskedelmi egységeknek kell jelezniük, ha egy termék mérete megváltozik – jellemzően csökken –, Marika néni sarki vegyes boltjában ne keresse ezeket a figyelmeztetéseket, minden bizonnyal csak a nagy áruházláncok – TescoAuchanSpar stb. – üzleteiben találkozik majd a táblákkal.

A jóhoz könnyen hozzá lehet szokni, de ne feledje, hogy a kereskedők tájékoztatási kötelezettsége mindössze 2 hónapra szól, így májustól már nem biztos, hogy kedvenc áruháza jelezni fogja, ha az esti sorozathoz vásárolt mogyoró csomagolása kisebb lett.

Kép: Economx / Hartl Nagy Tamás

A kiszerelés csökkentéséről a magyarországi gyártó, az első magyarországi forgalomba hozó, a nagykereskedő köteles az első értékesítés alkalmával írásban tájékoztatni a kereskedőt, illetve a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalt (Nébih). A fogyasztóvédelmi hatóság a szabálysértőkre (tájékoztatás hiánya, tájékoztatási kötelezettség megsértése)t termékenként egymillió forintos közigazgatási bírságot szabhat ki.

A kormány arról is döntött egyébként, hogy az érintett termékekről a Nébih honlapján nyilvános adatbázist hoznak létre.