Éles árverseny alakult ki a Veszprém megyei Csopak kikötőjének megszerzéséért, a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) tulajdonában lévő, 2804 négyzetméteres ingatlant a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) hirdette meg eladásra.
Az egy hónapig tartó elektronikus árverés október 21-én, 21 óra 40 perckor zárult, a licitálók az 52,07 millió forintos irányárról végül 889,87 millió forintig srófolták fel az ajánlatokat - derül ki az MNV árverési portálján közzétett adatokból. Azt ugyanakkor egyelőre nem közölték, hogy ki tette a legjobb árajánlatot. (Lapunk megkereste az MNV-t, amely a Baharthoz irányított kérdéseinkkel, várjuk a válaszukat.)
Frissítés: A Bahart csütörtökön arról tájékoztatta lapunkat, hogy "az árverés az MNV Elektronikus Aukciós Portálján történik, zárt rendszerben; a társaság egyelőre nem rendelkezik - nem is rendelkezhet - információval sem arról, hogy az eljárás érvényesen zárult-e, sem a nyertes személyéről. Amennyiben a pályázat eredményesen zárul, a bevétel a tulajdonos Baharthoz kerül."
A meghirdetett csopaki, Balaton-parti területen lévő mólónál kötöttek ki a Bahart közforgalmú hajói; továbbá egy tíz kishajó kikötésére alkalmas vitorláskikötő van a területen, amit eddig közparkként használtak a helyiek. Az árverési hirdetmény szerint a személykikötő nem zárható el a gyalogos forgalom elöl.
Elővásárlási joga van az önkormányzatnak
A kikötő jelenlegi építési övezeti besorolása közkert (zkk1), 2 százalékos beépíthetőséggel és 4,5 méteres maximális építménymagassággal. A 2 százalékos beépíthetőségen az önkormányzat nem kíván változtatni, és a helyiek továbbra is parkként használnák a vízparti területet - mondta Ambrus Tibor, Csopak polgármestere a Napi.hu-nak. A helyi önkormányzatnak elővásárlási joga van a teljes, az MNV által meghirdetett, 2804 négyzetméteres kikötői területre, hogy ezzel a joggal élnek-e, a képviselőtestületnek kell döntenie. Amint hivatalos értesítést kapnak az MNV-től az árverés lezárásáról és a vételárról, a polgármester összehívja a testületet. A döntést nem kívánta megelőlegezni lapunknak a polgármester, még a meglehetősen borsos vételárat figyelembe véve sem.
A polgármester annyit közölt, hogy az őt megkereső árverési érdeklődők elsősorban a jelenleg tíz hajó kikötésére alkalmas vitorláskikötő bővítési lehetőségéről érdeklődtek nála, ami a vízpart felől megvalósítható, az nem önkormányzati hatáskör. A terület 2 százalékos beépíthetőségen azonban nem kívánnak változtatni - hangsúlyozta a település vezetője -, ez az arány jelenleg teljesül is a területen álló utasforgalmi épülettel és vizesblokkal.
A Bahart járatai már nem kötnek ki Csopakon?
Az MNV árverési kiírása nem tartalmazta, hogy a nyertes licitálónak a területet közforgalmú kikötőként is üzemeltetnie kell. A polgármester ennek ellenére bízik abban, hogy megmarad a Bahart közforgalmú járata, hiszen a májusi, Baharttal (illetve az állami tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Turisztikai Ügynökséggel) folytatott tárgyalásokon - amikor még úgy volt, hogy Csopak három másik tóparti önkormányzathoz hasonlóan (Balatonkenese, Balatonudvari és Balatonakali) 25 évre ingyenes használatba kaphatja a kikötőt - feltétel volt a kikötő közforgalmúságának biztosítása.
Csopak végül nem tudott megállapodni a Baharttal, mivel az csak a közforgalmú hajók kikötőhelyét adta volna át az önkormányzatnak, a vitorláskikötőt és a többit, ami közparkként fontos a községnek, eladásra szánta az állami cég - írta meg szeptemberben a Népszava. A polgármester a lakosság és civil szervezetek segítségét is kérte, hogy a területet továbbra is közparkként használhassák, többlet építési jogot ne adjanak a területnek. Az elmúlt években ugyanis volt már példa arra, hogy a balatoni települések akaratánál erősebbeknek bizonyultak a NER-kapcsolatok.
Nagy kiárusításban a Bahart
A csopaki ingatlan azt követően került kalapács alá, hogy tavaly augusztusban az állam tőkeemeléssel többségbe került az érintett balatoni önkormányzatokkal szemben a Bahart Zrt.-ben, majd egy reorganizációs és fejlesztési terv elfogadásával több frekventált és értékes vagyonelem - szálloda, kempingek, kikötők - eladásáról, illetve bérbe adásáról is döntöttek. A Bahart tulajdonosi joggyakorlója a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda felügyelete alatt működő, Guller Zoltán vezette Magyar Turisztikai Ügynökség lett.
A csopaki kikötő mellett eladósorba került a Bahart vagyonából például a balatonszemesi Hattyú Kemping, a balatonboglári Sellő Kemping és a siófoki Hotel Móló is. (Ezekről itt olvashat.) Kiszervezik a hajóscég 11 vitorláskikötőjét is, ezek 15 éves üzemeltetésére egyben lehetett pályázni, a határidő október 20-án járt le.