Perelhetnek, de több száz millióba kerül majd annak, aki bíróság elé viszi az ügyet, mert kifizettetem velük a bevételként kieső összeget - nyilatkozta a 24.hu-nak Kenesei István, a Yolle Kft. ügyvezetője, aki egy 146 férőhelyes, nagy tőkesúlyú hajók tárolására alkalmas kikötő létrehozását álmodta meg a siófoki Ezüstpartra.
A tervek szerint a mintegy 300 méter hosszan az északi part irányába benyúló új mólószár körül 35 ezer köbméter homokot és iszapot kotornának ki. Kenesei elmondta, hogy az iszapot elszállítjuk a vonyarcvashegyi lerakóba és homokkal töltik fel a szabadstrand egy részét. A Yolle Kft. a strand fürdőterületéből 31 ezer négyzetmétert ideiglenesen építési területként használna, majd a lídós strandot a feltöltés után átadná üzemeltetésre a siófoki önkormányzatnak. A siófoki képviselő-testület egyhangúlag támogatta a lídósítást.
Egy a neve elhallgatását kérve nyilatkozó szakértő szerint azonban hiába emelik meg később a Balaton vízszintjét akár 130 centiméterre, a déli parton ezt követően sem lehet mély merülésű vitorlás hajóknak kikötőt építeni jelentős környezeti és természetvédelmi kockázatok nélkül. A balatonszéplaki kikötő esetében óriási mennyiségű mederanyagot kell megmozdítani, és az sem kizárt, hogy az esetenként több méter mélységből kitermelt mederanyaggal korábbi évtizedekben lerakódott veszélyes anyagokat mozdítanak meg.
Kikötő amúgy csak akkor létesíthető, ha megfelelő méretű parkoló áll rendelkezésre. Ahogy a siófoki önkormányzat egyik ülésén kiderült, a kikötőbővítés területén nem lehetséges parkolóhelyek kialakítása, és a szomszédos ingatlanon sem tehető ez meg, mivel az egy zöldövezetű partszakasz.
A lídósítás a szakértő szerint éppen a vízszint folyamatos változása miatt kivitelezhetetlen, arról nem szólva, hogy ezzel a megoldással gyakorlatilag feltöltik a Balaton egy eddig is eléggé frekventált területét. A kikötőépítéssel szemben lakossági ellenállás szerveződött, sokan nemcsak az ötletet fogadták ellenérzésekkel, hanem azt is, hogy semmilyen lakossági fórumot nem tartottak az ügyben.