Varga Zsolt írása
Legalábbis az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben megjelent adatokból ez olvasható ki. A Budakalászt északról elkerülő út kivitelezésére kiírt közbeszerzési eljárást ugyanis a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. eredménytelennek nyilvánította.
Az indoklás szerint Lázár János építési és beruházási miniszter elrendelő levélben közölte a NIF vezetőivel, hogy a beruházáshoz nem biztosít fedezetet a kormány. Mivel forrás hiányában a NIF képtelenné vált a szerződés teljesítésére, a Budakalászt északról elkerülő út megépítésére kiírt közbeszerzési eljárást eredménytelennek kellett nyilvánítani.
Az elkerülő út Budakalász kihagyásával terelné a pilisi régióból, illetve Pomáz felől Budapest felé és vissza a közúti forgalmat. Városunk számára létfontosságú a beruházás, hiszen jelentős forgalmat terelne el Budakalász egyre elviselhetetlenebb belső útvonalairól – mondta lapunknak Péterffy Gábor, a polgármesteri kabinet vezetője. Ez az útszakasz már 1985-ben bekerült a város rendezési terveibe. A 2008-ban átadott Megyeri híd környezetvédelmi és építési engedélyében is elő volt írva, de egy 2016-os megállapodásban is kiemelt helyen szerepel.
Az M0-s autóút folytatásának elmaradása miatt a város egy állami kompenzáció jogosultjává is vált, de ennek teljesítése elmaradt. A kompenzáció érvényesítése érdekében indított peres eljárást 2016 októberében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a NIF Zrt. és Budakalász önkormányzata közötti hármas megállapodás zárta le. E a kötelezettségvállalásnak is fontos eleme az elkerülő út megépítése. A szakminisztérium és a NIF többek között azt vállalta, hogy a budakalászi elkerülő út megépítéséhez szükséges költségvetési források érdekében mindent megtesznek.
Budakalász főútvonalain naponta 15 ezer jármű halad át, ami nagyjából a fele az M2-es autóút napi adatának. Ez a brutális forgalom elárasztja városunkat és az egész kistérséget. Az érthető, hogy most milyen indokkal marad el a beruházás, de ez egy évtizedes adósság – mondta Péterffy Gábor.
Környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági érdekek miatt az M0-s gyorsforgalmi út 11-10. számú főutak közötti szakasz megvalósítása is létfontosságú lenne. Januárban a NIF újra kiírta a tervezés közbeszerzési eljárását, de a választások óta nincs hír az M0-s folytatásáról, amely idén már tizedik éve nemzetgazdasági szempontból kiemelt állami beruházás.
Varga Zsolt írása