Bár az elmúlt néhány évben sokan választották a kiköltözést Budapestről, sosem látott mértékben élénkült az agglomerációs települések iránti érdeklődés, mégis nagyon sokszor tartjuk mérvadónak azt az aktuális helyzetet, amely a főváros szívében tapasztalható. A belvárosi ingatlanpiac sokak számára üzlet, mások számára elhagyni áhított jelen, megint másoknak pedig romantikus, sosem beteljesülő vonzalom. De vajon milyen stratégiára van szükség akkor, ha ezen a területen szeretne valaki kereskedni? Mit kell másképp csinálnia, miről kell többet tudnia egy ingatlanértékesítőnek a főváros szívében?
„Az vitán felül áll, hogy a világ minden nagyvárosában általánosan a belvárosi ingatlanokat tartják az emberek a legbiztonságosabb befektetési formának” – kezdi Ben-Ezra Orran, a belvárosi ingatlanok specialistája, a Central Home szakértője. – „Ez elsősorban azért alakult így, mert hosszú távon megőrzik értéküket ezek az ingatlanok, sőt általában a különleges lokáció miatt az értékük hosszútávon is a legmarkánsabban emelkedik. Nem utolsósorban pedig az a fő szempont, hogy
ezek az ingatlanok az üzleti világ centralizálódása, a turizmus soha nem látott mértékű növekedése miatt biztonsággal bérbeadhatóak, így az ebből származó átlagos bevétel garantált.”
A szakértő hangsúlyozza, hogy a belvárosban ingatlanértékesítéssel foglalkozni azért is lényegesen más, mint például az agglomerációs övezetekben, mert a lakossági kereslet mellett folyamatosan jelen vannak külföldi befektetők is a piacon, ami bizonyos időszakokban jelentősen fel tudják pörgetni a forgalmat.
„Természetesen a lakossági kereslet és a különböző befektetői kereslet között markáns különbségek vannak” – folytatja Ben-Ezra Orran. – „Az évek tapasztalatai azt mutatják, hogy minden egyes vevőcsoportra más marketinget és más munkastratégiát kell alkotnia minden piaci szereplőnek. Mivel a Central Home kifejezetten a belvárosi ingatlanpiacra koncentrál, ezért ez a működésünk alappillérének része, hogy minden szegmens megfelelő kiszolgálását kontrolláljuk. Viszont mi kiemelten tudunk erre a területre összpontosítani, ellentétben azokkal a hálózatokkal, cégekkel, akiknek az agglomerációs piacra is fókuszálni kell.”
A Central Home szakértője példaként említ egy aktuális jelenséget. Évek óta tudjuk, hogy
a legnagyobb érdeklődés a belvárosi ingatlanok irányába az Ázsiából érkező vevőcsoporttól, kínai, vietnámi vevőktől tapasztalható.
Viszont ezt a vevőcsoportot is két részre lehet osztani: az egyik részük a belvárosi kislakások és az AirBnB-lehetőségek iránt érdeklődők, vannak viszont azok is, akik tartózkodási program keretében vásárolnak ingatlant, nekik természetesen más preferenciáik vannak az ingatlanjuk kiválasztásánál. Ezeknek a vevőcsoportoknak teljesen más típusú szolgáltatást kell nyújtani a sikeres tranzakció megvalósításához.
„A Belváros esetében semmiképpen sem lehet megkerülni a bérbeadás témáját sem” – mondja Ben-Ezra Orran. – „Értelemszerűen a bérbeadási piacon is vannak eltérések az agglomerációhoz képest, ugyanis a Belvárosban a különböző igényű piaci szereplők jelenléte és az ebből adódó magasabb bérleti díjak miatt ez egy alapvetően erősebb befektetési lehetőség az agglomerációval szemben. Ennek különösebb kockázata nincsen, azonban a belépési összeg, tehát maga az ingatlanok ár itt jóval magasabb, így ez nem mindenki számára elérhető.”
Az ingatlanközvetítő szerepe ezen a területen tehát kiterjed arra is, hogy minden lehetséges tényezővel tisztában legyen, és ennek megfelelően tudja tájékoztatni az érdeklődőket, hogy megfelelő stratégiát alkothassanak a lokáció szakértőinek segítségével.