Hetvenhárom nappal a Magyarország által valaha rendezett legnagyobb sportesemény, a budapesti vizes világbajnokság rajtja előtt minden előkészület a tervezett ütemben halad - jelentette be Seszták Miklós fejlesztési miniszter, a szervezőbizottság elnöke egy a keddi sajtóbeszélgetésen - írta az MTI.
Seszták Miklós elmondta, a világbajnokság szervezési költsége 32,9 milliárd forint, ám ehhez még hozzájön a vizes sportokat tömörítő nemzetközi szövetség, a FINA által kiszabott jogdíj is, így 38,6 milliárd forint a vb szervezési és működési költsége. Ebben olyan tételek is szerepelnek, mint például a versenyzők és sportvezetők, VIP-vendégek elszállásolása, a sportlétesítmények üzemeltetése, a doppingellenőrzések, a jegyértékesítési és jegyelőállítási költségek, de például a nyitó és a zárórendezvények is.
Amúgy is megépült volna
A fejlesztési miniszter hozzátette, a világbajnokságra elkészülő fejlesztések értéke közel 92 milliárd forint. Seszták Miklós kiemelte, hogy a fejlesztések túlnyomó része - közel 85 milliárd forint - akkor (szerinte) is megvalósult volna, ha Magyarország nem rendez világbajnokságot, így ezek közvetve számítanak hozzá a világesemény költségeihez. Ilyen például a pesti alsórakpart, illetve a Margitsziget rekonstrukciója, vagy a Dagály-strand felújítása. A fejlesztési miniszter ide sorolta a Hajós és Széchy, valamint a Császár-Komjádi uszodák rekonstrukcióját is.
A legnagyobb értékű beruházás a Duna Aréna és az ahhoz kapcsolódó minden költség, ez 41,637 milliárd forint (a Közbeszerzési Értesítő szerint ez az összeg már nettó 43 milliárd forintnál tart - a szerk. Így a szervezési és a beruházási költségek a minisztere elmondása szerint 130,6 milliárd forintra rúgnak a mai tudásunk szerint. Eredetileg Budapest a
2021-es úszó vb-t rendezte volna 14,1 milliárdért - legalább is még így számoltak 2013-ban.
Ezzel szemben állanak a bevételek, amit Seszták körülbelül 7-10 milliárd forintra taksál, azonban ebben az összegben nincsenek benne azok a várható gazdasági eredmények, amelyet a világbajnokságra érkező szurkolók, sportolók magyarországi tartózkodása (éttermi fogyasztások, vendégéjszakák stb.) jelent majd.
Lezárják az budai alsó rakpartot
A közlekedésről szólva a szervezőbizottság elnöke néhány sarkalatos pontot emelt ki: így a budai alsó rakparton, a Batthyány térnél sorra kerülő óriástoronyugrás helyszínén kizárólag a versenyek idején lesznek majd forgalomkorlátozások.
A szurkolói zónákat a Margitszigeten alakítják ki, s mivel innen viszonylag bonyolultabb a közlekedés, már tárgyalnak egy esetleges kompjárat működtetéséről, amely a Duna Arénához szállítaná a rajongókat. A sportesemények vonatkozásában először játszhat nagy szerepet a Duna a közlekedésben, így számos hajó közlekedik majd a versenyhelyszínek és a fontosabb budapesti pontok között.