A Napi Gazdaság hétvégi számának cikke
Mint minden az ingatlanpiacon, a garázsok forgalma is stagnál Budapesten. Kínálat a főváros egyes részein új és újszerű terem- és mélygarázsból van bőven, kereslet azonban alig, pedig a tulajdonosok − ha hosszabb idő után már bérlőt sem találnak − az eredeti 2−3 milliós árból gyakran akár 50 százalékot is engednek. Kisebb érdeklődés a zöldövezetben mutatkozik az olcsóbb, fedett gépkocsitárolók, zárt beállók iránt, de azok többnyire kézen-közön gazdára találnak − foglalja össze dióhéjban a garázshelyzetet Beák Attila, a Beák és Társa Ingatlaniroda vezetője, a Magyar Ingatlanszövetség elnökségi tagja. Hasonlóan vélekedik több fővárosi ingatlanközvetítő is.
A Buda sík területein az elmúlt öt-nyolc évben épült, 500−800 ezer forintos négyzetméteráron kínált társasházak lakásaihoz 4-5 millióért kínált garázsokat a lakók megvették, ezért nincs belőlük a piacon. A 80-as évekbeli − többnyire csúsztatott zsalus − házak 1,5−2 millióért kínált garázsai a mai gépkocsiknak többnyire kényelmetlenek, így kicsi az érdeklődés irántuk.
Bérlőre/vevőre várva
A pesti oldal Nagykörúton belüli részén napjainkban sem a régi polgári, sem az elmúlt évtizedekben épült új társasházaknál nincs garázslehetőség. A korábbi években átadott új társasházi lakásokat szinte kivétel nélkül befektetők vették meg 600−800 ezer forintos négyzetméteráron, bérbeadási céllal, akik a környék fizető parkolói miatt a 3,5−4 milliós garázsokat is megvették.
A IX. és XIII. kerületben az elmúlt tíz évben szintén tömegesen épültek 320−380 ezer forintos négyzetméterárú lakásokat kínáló társasházak, amelyekben viszont nem volt kereslet a garázsokra, ezért bár a korábbi jogszabály szerint minden egyes új lakáshoz kell egy parkolót építeni, e két kerületben kisebb engedmények születtek, éppen a lakásberuházások előmozdítására. Például a XIII. kerületben a földszintre is lehet parkolóhelyeket elhelyezni, míg a IX. kerületben a rehabilitációs zónán belül a kötelező gépkocsihelyek csupán kétharmadát kell megépíteni, persze fenntartva a jövőbeni bővítés lehetőségét.
Az itteni vásárlókör összetételéből adódik, hogy bruttó 2 millió forint felett lehetetlen a garázsok értékesítése, így érthető, ha a megépített helyek mindössze 20 százaléka talált gazdára, a többi bérlőre vagy vevőre vár. A korábban 2 millióért kínált új garázsok ára 1,5 millióra, ma pedig már akár 1 millió forint alá is csökkent, van fejlesztő, aki egy-két éves kamatmentes részletet kínál a már félárú garázsokra, sőt, jelenleg van a piacon olyan lakásfejlesztő, aki a lakáshoz "ingyen" adja a parkolót (pontosabban a lakás és a parkoló együttes árából elenged 2 millió forintot). Ezzel ugyan már ráfizetéssel értékesíti lakását is, de a befolyó összeggel legalább a projekt folyamatos finanszírozhatóságát biztosítja − állítják az ingatlanközvetítők.
Az eladó garázsokat bérbe is kínálják − helytől függően havi 15−20 ezer forintért −, ám a bérlői kereslet is meglehetősen gyér.
Nincs ok bizakodásra
A jövőt illetően a szakemberek garázsügyben sem optimisták, a jogszabályok egyre szigorodnak (például az említett 2/3 garázskedvezmény eltörlése, a kötelező biciklitároló kialakítása), miközben az új lakásfejlesztések az emelkedő minimálbérrel egyre drágábbak, az eladási árak pedig csökkenő tendenciát mutatnak.
Budaörsön − Flick Gábor, a Budaörsi Ingatlan Stúdió tulajdonosa szerint − ugyancsak stagnál a piac és az árak is lejjebb estek. A szabadon álló felszíni garázsoké a korábbi 2,5 millióról 1,8 millió forint körülire, az új társasházak teremgarázsainak korábbi 1,8 milliós ára pedig 1 millióra. A bérleti díjak is kedvezőbbek, mint korábban: a 15−18 négyzetméteres gépkocsihelyek havi díja helytől, a garázs minőségétől függően 10−25 ezer forint között szóródik. A Budaörstől távolabbi településeken csökken az ár és a bérleti díj is, és inkább a "csillaggarázs" lehetőségét keresik az autótulajdonosok.
Győrben − amint Molnár Kristóf, az Openhouse Győr-Belváros Ingatlaniroda ügyvezetője kifejtette − a beragadt lakásprojektekben a garázsok sem keltek el: ezek ára a korábbi 2−2,5 millióról ma 1,5−2 millióra esett, de így sincs nagy érdeklődés irántuk. Amúgy ezeken kívül alig van a piacon eladó garázs, mivel többnyire a családi házzal, lakással együtt "mozognak". Annál bővebb a kínálat Debrecenben, ahol az új építésű gépkocsihelyektől kezdve a régi kis garázsokig széles a paletta. Az áraknál itt is a lakások helye, mérete és minősége a meghatározó − mondja Nemes Artúr, a helyi Duna House iroda értékesítője. A frekventált Nagyerdőn például az új építésű dupla férőhelyesért elkérik a 3,9 milliót is, míg a Nyulas részen lévő 14 négyzetméteres, újszerű társasházi garázsért 1,9, a Dobozi lakótelepen pedig egy hasonló méretűért csak 600 ezer forintot kell a vevőnek letenni. Miskolc kínálata ugyancsak széles skálán mozog: a belvárosban lévő új épületegyüttesbeli 12−24 négyzetméteres gépkocsiférőhelyekért 2,9−3,6 milliót, a Jókai lakótelepen egy-egy 17 négyzetméteres új épületbeli garázsért 3, míg például a Győri kapu városrészen egy 18 négyzetméteres zárt gépjárműtárolóért 1,6 milliót kell letenni.