A magánrendelések aránya enyhén növekedett a korábbi felmérésekhez képest. A cégek mindössze egyharmada arra számít, hogy a szerződésállomány a következő félévben a jelenlegi szinten marad, esetleg enyhén növekedni fog, azonban még ezzel együtt is, közel minden második cégnél ez csak félig kihasznált kapacitást jelent. Összességében az építési vállalkozások a szerződésállomány további csökkenését várják az év hátralévő részében.
A szakemberhiányt a piac élénkülése felszínre hozta, elsősorban szárazépítő, ács, bádogos, kőműves villanyszerelő szakmákban szenvednek hiányt a válaszadó cégek. A szakember-utánpótlás problémája mellett az élőmunkához kötődő magas adó- és társadalombiztosítási terheket a válaszadók fele jelölte meg úgy, mint az üzleti tevékenységüket nehezítő tényezőt.
Nőttek az adminisztrációs terhek
A gazdasági szabályozás sűrű változása minden harmadik vállalkozásnál okoz nehézséget, ráadásul az adminisztrációs terhek az utóbbi időszakban emelkedtek. Ilyen teherként említették az áfabevallások növekvő adatigényét - mely a 2 millió forint feletti áfát tartalmazó számlák részletes adatszolgáltatására irányul -, az EKÁER bevezetését, az elektronikus építési napló vezetését, valamint a szakhatósági egyeztetések körülményességét. Az új közbeszerzési törvény ősszel hatályba lépő módosításai, valamint a kormányzat építésügyet is érintő szabályozási szándékának köszönhetően várhatóan ezek az akadályok a jövőben - a cégek várakozásai szerint - csökkenni fognak.
A bevétel 20 százaléka kintlévőség
A késedelmes fizetés is jelentősen hátráltatja a zökkenőmentes üzletvitelt, ami a kintlévőségek kiemelt kezelését indokolja. A cégeknél a kiszámlázott árbevételnek átlagosan 20 százaléka szerepel a kintlévőségek között, ezek zömében behajthatónak vannak minősítve. Az ebből is fakadó financiális problémák ellensúlyozására a jövőben is külső források bevonására van szükség, mely főleg folyószámlahitel formájában testesül meg. A vállalkozások a jövőben is igénybe kívánják venni a Széchenyi Kártya Hitelprogram, az MNB Növekedési Hitelprogram lehetőségeit is.
A vállalkozások átlagosan 5 százalékos béremelésről számoltak be 2015-re, mellyel együtt az ágazati átlagbér így is a nemzetgazdasági átlag alatt marad. Az élőmunka költsége jelentősen nőtt, a termelés növekedésében bízva, a cégek harmada a jövőben a létszám növelésével is számol. A magasabb színvonalú szolgáltatás elérése érdekében a vállalkozások kétharmada folyamatosan képzi, továbbképzi munkavállalóit és a menedzsment tagjait is.
Gond van az e-naplóval
Az e-építési napló vezetése két év után sem megy zökkenőmentes. Bár a beruházások így jobban nyomon követhetők, adataik egy helyen megtalálhatók, azonban az e-napló felépítése nagyon bonyolult. Mivel a lezárt naplók is látszódnak a folyamatban lévő munkák között, ezért nehéz keresni a sok napló között, konzorciumot pedig nem tud kezelni a rendszer.
A megrendelők teljesen felkészületlenek az elektronikus napló vezetéséből adódó feladataik ellátására. Problémás a bejegyzésre vonatkozó szűk időkorlát, valamint a javítási lehetőség hiánya, nehézkessége. Az értékelések szerint 50 millió forintos értékhatár alatt mindenképp indokolt az egyszerűsítés, hogy a mikro- és kisvállalkozók jobban meg tudjanak felelni a naplóvezetési, ésszerű elvárásoknak.