Tavaly a 350 milliárdosra bővülő építőanyag-piac forgalmának túlnyomó részét a szerkezeti és építési anyagok adták, de a legnagyobb növekedést a vasáru és szigetelőanyag generálták. A tetőcserép-forgalom értéke az európai top 3-ba került, e téren a következő év során további növekedés valószínű.
2018-ban az építőanyag-piac összességében további 15-20 százalékkal bővülhet, ugyanakkor jelentős termékhiány várható néhány területen, közte a betontermékek, térburkolatok, hőszigetelőanyagok piacán, s kérdés, mennyire tartja a lépést a kereslettel a falazóanyagok kínálata, amelynek forgalma tavaly 40 százalékkal bővült - mondta Juhász Attila.
Kapcsolódó
A munkaerőhiány mellett az építőanyagok hiánya okoz feszültséget a lakásépítési boom közepette, e két tényező együtt tavaly 20-25 százalékkal növelte a kivitelezési árakat, ebből a munkabérek 30, az anyagok drágulása 10-15 százalékért felelős. A trend idén folytatódik, az építőanyagáraknál további 10-12 százalékos emelkedés várható, amit a kivitelezők be fognak építeni az árakba - hangsúlyozta Juhász Attila, megjegyezve, hogy régiós szinten még mindig a legolcsóbbak közé tatoznak a magyar építőanyagok. A gyártókapacitások szűkössége miatt újraindult a Wienerberger két téglagyára, s két új térburkolóanyag-gyár is beáll a termelésbe a hírek szerint.
Az ÚjHáz Centrum 2018-ban 18-20 ezer új lakás átadásával, a minőségi igények hangsúlyosabbá válásával, az energiahatékony megoldások iránti igények növekedésével számol most bemutatott lakáspiaci trendriportjában, amely kereskedői szempontból veszi górcső alá a lakáspiaci folyamatokat. A felmérést ezentúl félévente megismétlik. A minőség és az energiahatékonyság felértékelődése nyomán erősödni fog a beruházók közötti verseny, amire a kereskedőknek megfelelő alapanyagokkal, szigetelésekkel, nyílászárókkal kell készülni - tette hozzá Juhász Attila. Tapasztalati szerint ennek már most is látható jelei vannak, a beruházók minőségibb burkolatokat, szanitereket építenek be a projektekbe.
Szerdától vasárnapig tart nyitva a Construma
Idén 37. alkalommal rendezi meg április 11-15. között a Hungexpo a Budapesti Vásárközpontban a Construma építőipari szakkiállítást, amelyen 18 országból csaknem 600 kiállító várja a szakembereket és az építkezőket. Az esemény középpontjában ezúttal az új technológiák és megoldások, az automatizálás, az úgynevezett "okos otthonok", valamint a mindennapok dizájnja (OTTHONDesign) állnak. A Jövő otthona című bemutatón például a Lakberendezők Országos Szövetsége egy 150 négyzetméter alapterületű lakást berendezve, egy helyre sűrítve mutatja be az "okos" technológiák teljes palettáját.A szakmai napok középpontjában idén az építőipar munkaerő-hiányát enyhítő kezdeményezések állnak. Ezek közül is kiemelkedik a pályakezdő szakmunkások és pályaválasztás előtt állókat megcélzó Szakmakalandia elnevezésű rendezvénysorozat, valamint az ehhez kapcsolódó Szakmák Éjszakája. A Construma Kert kiállításon rendezik a Euroskills főpróbáját, a fiatal magyar kertészek szakmai versenyének döntőjét.
A kiállítás megnyitóján Lepsényi István, a nemzetgazdasági tárca államtitkára arról beszélt, hasít az építőipar, a tavalyi 2500 milliárdos teljesítmény után 2018-ban 3000 milliárdostermelési érték várható. A növekedést az állami beruházások (Liget projekt, Paks, Puskás stadion), a versenyszféra beruházásai és a lakásépítés generálják. Várakozása szerint lakásépítésben néhány év alatt az ország eléri a vágyott évi 30-40 ezres új lakást.
A kedvezményes áfa határidejének lejártával, 2020-tól az építőipar akár 30-40 százalékos visszaesése sem kizárt, ha az újra 27 százalékra emelkedett áfát a kivitelezők továbbhárítják a vevőkre, amire azok a kereslet csökkenésével fognak válaszolni - állítja az ÚjHáz Centrum vezetője. Ugyanakkor folytatódik a társasházak korszerűsítési programja, ami a 2018. április végétől elérhető 28 milliárd forintos uniós forrás és az OTP társasház felújítási pályázatával együtt szigetelőanyagok, a nyílászárók és a gépészeti berendezések forgalmát fogja növelni.
Az ÚjHáz Centrum 2012 óta folyamatosan és ütemesen évente 5 milliárd forinttal növelte forgalmát, amely 2017-re az 50 milliárdot is meghaladta, ezzel az ágazat 10 százalékát lefedi. A növekedés elsősorban a legfőbb termékcsoportok (falazóelemek, betontermékek, cserepek, nyílászárók, hőszigetelés, gipszkartonok, csempék) eladásának bővüléséből származik.
Képünk forrása: Pixabay.