A Lánchíd, a Széchenyi István téri villamos alagút, a Clark Ádám tér és a Váralagút felújítása nem húzódhat 3-3 és fél évnél tovább - jósolta Tarlós István múlt héten pénteken egy sajtótájékoztatón.
A főpolgármester lapunk cikkére reagált, és ezzel lényegében megcáfolta azokat a számokat, amelyek a költségvetésben, annak mellékletében és más előterjesztésekben szerepelnek a felújítás idejére vonatkozóan.
Mikor indul a munka?
Bár Tarlós István csak annyit árult el, hogy a közeljövőben indulhat a munka, a kezdés dátuma nem titok. Az engedélyokirat módosításában 2018 decembere szerepel. Ezt alább közöljük.
Ezt támasztja alá a főpolgármesteri hivatal február 23-án lapunknak küldött válasza, amely szerint a 2018-ra tervezett költségvetési forrás a kivitelezés idei megkezdéséhez biztosít fedezetet.
A költségvetési forrást egyébként mind a Lánchíd, mind pedig 2-es villamos alagútjának felújítására beterveztek, utóbbinak lezárása azonban idén még nem várható. A két "műtárgyat" egyszerre fejezik be.
Az első két ütem teljes költsége 16,3 milliárd forint lesz, 2021-re már csak magára a Lánchídra terveztek be költést.
Meddig tart?
Tarlós István szerint a teljes munka 3-3 és fél évig tart, vagyis 2021 vége, 2022 közepe táján fejeződhet be.
Ehhez képest a engedélyokiratban 2021. decembere szerepel, mint a Lánchíd és a Széchenyi István téri alagút felújítása befejezésének időpontja. Ettől némiképp eltár az ütemezést bemutató táblázat, amely 2021 harmadik negyedévére teszi a munkálatok befejezését. Az ütemterv szerint a Váralagút és a Clark Ádám tér felújítása csak ezután kezdődhet el.
Ezt erősítette meg a hivatal kommunikációs osztályának lapunknak küldött válasza:
A Várhegyi alagút felújítása később valósulhat meg, így lezárása a Széchenyi lánchíd felújításának idején nem várható. A Clark Ádám tér részben kerül korlátozásra a híd felújításhoz szükséges mértékben, ezen időszak alatt a jelenlegi körfogalom helyett, az építés idejére jelzőlámpás forgalomirányítás kialakítását tervezzük.
Fél év alatt kész lehet az alagút?
Ha nem csúszik a munka és a Lánchíd átadása után azonnal nekiállnak az alagútnak és a Clark Ádám térnek, akkor a munkásoknak van még fél - vagy ha a ütemezési tervből indulunk ki legfeljebb háromnegyed - évük, hogy beleférjenek a Tarlós István által ígért határidőbe.
Csakhogy sem a költségvetés tervszámaiban, sem pedig abban a táblázatban, amely a főváros 2018-2024-es fejlesztési előirányzatait tartalmazza, nem ez szerepel.
Az alagút felújítása 2021 és 2024-ig tart. Az 5,7 milliárdos forrást négy részletben költik majd el. A Clark Ádám teret 2023 és 2024 között újítják fel, a 392 milliót két részletben tervezik elkölteni.
Két eset lehetséges:
- Tarlós Istvánnak van igaza, a költségvetés hibás.
- A költségvetés számai helytállóak és Tarlós István téved, vagy nem szeretné a választások előtt borzolni a budapestiek kedélyét az elhúzódó munkákkal.
További érdekesség, hogy Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatala Kommunikációs Igazgatósága, amely korábban még minden részletre kiterjedően válaszolt kérdéseinkre, a Tarlós István nyilatkozata után hétfőn küldött újabb érdeklődésünkre - a mostani cikkünk megjelenéséig - nem reagált.
A kép forrása: Shutterstock.