Varga Zsolt cikke:
Bemutatta a szentendrei HÉV-végállomás koncepcionális terveit Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója szerdán Szentendrén. Arról a korábbi, több évtizedes tervről azonban nem beszélt, hogy a közúti forgalom szempontjából kritikus óbudai szakaszon föld alá süllyesztenék a HÁV-vonalat.
A szentendrei HÉV gyakorlatilag kettévágja Óbudát, a főváros egyik legnépesebb kerületét. A szintbeli, sorompós kereszteződésekben állandóak a dugók, torlódások csúcsidőben. Vitézy Dávid örömmel jelentette be, hogy Szentendre és Budapest között 3-6 perccel csökkenhet a menetidő a felújításnak köszönhetően. A dugókban 10-20, nemritkán 30 percet veszteglő autósokra egy szót nem pazarolt.
A legforgalmasabb HÉV vonal föld alá süllyesztésére a hírek szerint lenne uniós forrás, sőt a politikai konszenzus is adott. A III. kerületi képviselő-testület két éve egyhangú döntést hozott, amire nem sűrűn van példa. Pártállástól függetlenül támogatták a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elképzelését.
Szerettük volna megtudni, hogy mi a terv az óbudai HÉV-vonallal kapcsolatban. Az illetékesek válaszát várjuk. Addig is közöljük a Budapesti Fejlesztési Központ korábbi, nyáron adott válaszát:
„A szentendrei HÉV nyomvonalának kéreg alatti elvezetése az óbudai szakaszon az elmúlt évtizedekben sokszor felmerült már. Ennek a javaslatnak a megvalósíthatóságát a BFK jelenleg vizsgálja, döntés azonban nincs. Mivel a szentendrei HÉV-et össze szeretnénk kötni a tervezett M5 metróval, kérdés, hogy ennek a beruházásnak mely ütemében kerülhetne erre sor. Azonban egyelőre ez is még csak az előkészítési szakaszban van.”
P+R és K+R is lesz Szentendrén
Szentendrén egyesített utasforgalmi teret akarnak létrehozni a HÉV és Volánbusz utasai számára, közös tető alatt, egy térbe integrálva. Minimum 300 férőhelyes P+R parkolót és szintén legalább 300 férőhelyes kerékpártárolót létesítenek; olyan kiskereskedelmi, vendéglátó-egységeket, amelyek az állomáshoz kapcsolódóan ki tudják szolgálni a mindennapi igényeket; rövid idejű, úgynevezett K+R (Kiss+Ride) parkolási lehetőséget; taxiállomást - mindezt a köztér zöld és gyalogosbarát fejlesztésével - ismertette a terveket az MTI tudósítása szerint Vitézy Dávid. A MÁV-HÉV területén új kocsiszínre van szükség van, de tervbe vették a busz- és HÉV-állomás környezetének teljes megújítását is - tette hozzá az állami tulajdonú BFK vezetője.Szerző: Varga Zsolt