Az amerikai Boeingnek idén a párizsi kiállítást megelőzően 121 gépre volt megrendelése - az eredetileg beérkezett 169-ből 48-at visszamondtak -, az Airbushoz pedig 144 darabra futott be megrendelés, 16,4 milliárd dollár értékben, ami a vállalat saját adatai szerint 52 százalékos világpiaci részesedést jelent. Tegnap az európai társaság tovább erősített: 1,62 milliárd dolláros szerződést kötött az amerikai JetBlue Airways-zel 30 darab A320-as repülőgép szállítására, s 900 millió dollár értékben opciót szerzett még 18 gépre. Noel Forgeard, az Airbus vezérigazgatója kijelentette: nem volna meglepve, ha Párizsban több mint kétszeresére nőne idei megrendelésállományuk. Szintén a légiszalonon közölték, hogy egy kilenc európai országból álló csoport szeptemberig 215-230 darab A400M típusú katonai szállítógép vételére köt üzletet az Airbust 80 százalékban birtokló EADS csoporttal. John Leahy, az Airbus kereskedelmi igazgatója ugyanakkor elismerte, hogy a jelenlegi világgazdasági lassulás közepette a légitársaságoknak is a forgalom gyengülésére kell számítaniuk, ám hozzátette, hogy bízik a puha landolásban. A belga Sabena légitársaság például tegnap közölte, hogy 19 - össszesen közel másfél milliárd euró értékű - repülőgép megrendelésének visszamondásáról tárgyal az Airbusszal. Párizsban az amerikai UAL Corp. részlegeként működő BizJet 12 üzleti repülőgépet rendelt a General Dynamicshez tartozó Gulfstream Aerospace-től, további 23-ra pedig opciót szerzett; utóbbiakkal együtt az ügylet értéke 1,25 milliárd dollár. Szintén a BizJet 40 Falcon típusú gépet vesz a francia Dassault Aviationtól, s még 60-ra opcióval él; a 100 gép ára 2,5 milliárd dollár. A kanadai Bombardier Inc. 2,5 milliárd dollár értékben 80 darab regionális repülőgép szállításáról kötött szerződést a Deutsche Structured Finance és a Deutsche Operations Leasing cégekkel. A Boeing arról állapodott meg a Lufthansával, hogy a német légitársaság 80 távolsági járatán bevezetik a Boeing-féle Connexion internetes szolgáltatást. A múlt héten a három legnagyobb amerikai légitársaság - az American, a United és a Delta - 500-500 gépéhez rendelte meg a Connexiont. Az Airbus a minap megszerezte a hasonló szolgáltatással foglalkozó amerikai Tenzing cég 30 százalékát, és 2003 végéig már 500 Airbus gépet akar fölszerelni fedélzeti internet-hozzáféréssel. (NAPI)