Egy új, amerikai egyetemek kutatói által készített tanulmány 2017 és 2020 között 35 millió Facebook-bejegyzést elemzett, főként az amerikai politikával kapcsolatos aktualitásokat figyelembe véve – írja a Euronews.
A kutatók megállapították, hogy a közzétett linkek 75 százalékát még azelőtt megosztották a felhasználók, hogy megnyitották volna, csupán a cikkhez csatolt kép és cím alapján döntöttek amellett, hogy kiposztolják saját oldalukra a hírt.
Az eredmények elég sokatmondóak és egyben riasztóak is. Mindez magyarázatot adhat arra is, hogy miért terjednek egyre gyakrabban téves információk az interneten. Ezekből az esetekből kirajzolódik, hogy a terjesztők szándéka nem az, hogy álhíreket közöljenek, egyszerűen csak nincsenek tisztában vele mennyire is veszélyes a jelenséget idéznek elő
– tették hozzá a tanulmány szerzői.
A kutatók úgy vélik, hogy az emberek azért osztanak meg kattintás nélkül híreket, mert az online jelenlét egyre gyorsabbá válik, és a felhasználóknak pillanatai maradnak arra, hogy megosztanak-e egy hírt vagy sem.
A közösségi médiában megjelenő információ-túlterhelés továbbá nyomást gyakorol az online felhasználókra, és ezáltal arra készteti őket, hogy egyszerű, gyakran felszínes döntéseket hozzanak - írták a tanulmány szerzői.
Az átlagos közösségi média felhasználó ilyenkor úgy érzi, jobban tájékozott, mint amilyen valójában az adott témával kapcsolatban, és ezt akarja feltüntetni saját oldalán.
A kutatók azt is megállapították, hogy azok a személyek, akik nyíltan támogatnak egy politikai pártot, nagyobb valószínűséggel osztanak meg híranyagokat kattintás nélkül, mint azok, akik politikailag semlegesnek tartják magukat.
A szerzők a jelenség megoldására azt javasolják a közösségi média platformokat üzemeltető vállalatoknak, hogy pop-up értesítéssel figyelmeztessék felhasználóikat bejegyzések megosztása előtt, hogy milyen kockázatokat is rejt az, ha valaki forrásellenőrzés nélkül oszt meg tartalmakat.