A Covid-19 világjárvány, majd Oroszország Ukrajna elleni inváziója során mind az Egyesült Államok, mind Európa jelentős kölcsönöket vett fel. Mostanában viszont feltűnő, hogy miközben az Egyesült Államok továbbra is engedi a hiányt, Európa a jelentős szűkülés felé halad – állapította meg elemzésében a The Wall Street Journal azok után, hogy az USA kormánya múlt pénteken közölte, hogy hiánya 1,78 billió dollárra, a bruttó hazai termék 6,3 százalékára nőtt a szeptember 30-án végződött évben az egy évvel korábbi 1,4 billió dollárról, a GDP 5,4 százalékáról. Ráadásul a félbemaradt diákhitel-törlési programmal kapcsolatos számviteli változás nélkül a hiány megközelítette volna a 2 billió dollárt, ami megduplázódott az előző évhez képest.
A hónap elején közzétett előrejelzések szerint a Nemzetközi Valutaalap szerint az Egyesült Államok államháztartási hiánya 2024-ben és 2025-ben eléri a GDP 7,4 százalékát.
Európában azonban más a kép. Az IMF várakozásai szerint az euróövezeti kormányok együttes hiánya a 2022-es 3,6 százalékról idén a GDP 3,4 százalékára, 2024-ben pedig 2,7 százalékra csökken.
Többlet Írországban
Azok az országok, amelyek egy évtizeddel ezelőtt válságba kerültek, várhatóan sokkal kisebb költségvetési hiányokkal fognak rendelkezni. Görögországban az előrejelzések szerint a hiány a GDP 1,6 százalékára csökken a tavalyi 2,3 százalékról, míg Portugáliáé a GDP 0,2 százalékára csökken 0,4 százalékról.
Az előrejelzések szerint Írországnak már második éve lesz költségvetési többlete. Többek között Olaszországban és Franciaországban továbbra is a GDP nagyjából 5 százaléka a hiány.
Valóban feltűnő, hogy az utak szétváltak
– mondta Christian Keller, a Barclays vezető közgazdásza.
Úgy tűnik, hogy az Egyesült Államokban nem tesznek erőfeszítéseket a kiadások csökkentésére vagy a bevételek növelésére.
Ha ezek az előrejelzések beigazolódnak, az európai kormányok többé nem lesznek a világ adósságállománya növekedésének vezető mozgatórugói.
Az IMF becslése szerint az államadósság a gazdasági teljesítmény 1 százalékpontjával nő a következő években, de szinte teljes egészében az Egyesült Államoknak és Kínának köszönhető. Nélkülük csökkenne az adósságterhelés.
Az Egyesült Államok hiánya 2016-ban kezdte meghaladni európai társaiét. Úgy tűnik, nincs mód a hiányok csökkentésére: a Biden-adminisztráció olyan adóemeléseket javasolt, amelyeket a republikánusok és egyes demokraták a Kongresszusban elutasítanak, míg a republikánusok olyan kiadáscsökkentésekre törekednek, amelyeket a kormányzat nem fogad el.
Felfüggesztett 3 százalékos limit
Az Európai Unió költségvetési szabályainak vázlatait 1993-ban határozták meg a Maastrichti Szerződés részeként, amely megnyitotta az utat az euró felé, és előírja, hogy a költségvetési hiány nem haladhatja meg a GDP 3 százalékát. Ezeket a szabályokat 2020-ban felfüggesztették, hogy a kormányok reagálhassanak a világjárványra, majd kiterjesztették a háztartások támogatására az ukrajnai inváziót követő energiaárak megugrása idején. Ennek eredményeként nőtt a hiány, és nőttek az adósságok.
Az európai hiány előre jelzett csökkenése leginkább a rendkívüli támogatás felszámolását tükrözi. De ezen túlmenően az adósságválság fájdalmas emlékei valószínűleg biztosítják majd, hogy Európa kormányai jobban ódzkodjanak a növekvő hiánytól a jövőben – állapította meg a The Wall Street Journal.