Holtan találták az Egyesült Államokban a Boeing egy korábbi alkalmazottját, aki nyilvánosságra hozta a vállalat gyártási szabványaival kapcsolatos aggályait – írja a BBC. John Barnett 32 évig, 2017-es nyugdíjba vonulásáig dolgozott a Boeingnél. A halála előtti napokban tanúvallomást tett a vállalat ellen indított perben, aztán a Boeing közleménye szerint öngyilkos lett. A teherautójában találták meg, a szálloda parkolójában.

Barnett 2010-től minőségbiztosítási vezetőként dolgozott a 787 Dreamlinert, a főként hosszú távú útvonalakon használt legmodernebb utasszállító repülőgépet gyártó North Charleston-i üzemben.

Ebben a beosztásában aggasztani kezdte, hogy az új repülőgépek összeszerelési folyamatát siettették, mert szerinte ezzel a biztonságot veszélyeztették, de a vállalat tagadta az állításait.

2019-ben azt nyilatkozta a BBC-nek, hogy a gyártósoron a dolgozó munkások szándékosan szerelnek be nem megfelelő minőségű alkatrészeket a repülőgépekbe, met siettetik őket. Szerinte volt, hogy még a selejttárolókból is kivették a nem megfelelő alkatrészeket, és beépítették azokat a készülő repülőgépekbe, hogy elkerüljék a késedelmeket a gyártósoron.

Időközben távozott a Boeingtől a cég 737-es programjának vezetője a modell közelmúltbeli problémái miatt. Ed Clark 18 év után azonnali hatállyal hagyta el a vállalatot. Erről itt olvashat többet >>>

Arról is beszélt, hogy a munkája során rájött, hogy négyből egy légzőmaszk nem működne vészhelyzetben.

Ezekkel az aggályaival először a Boeing vezetőinek a figyelmét hívta fel, de azt állította, hogy ezzel semmit nem ért el. A Boeing tagadta a problémákat, de az amerikai szabályozó hatóság, a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) 2017-es felülvizsgálata helyt adott Barnett néhány aggályának.

Barnett nyugdíjba ment, majd hosszan tartó pereskedésbe kezdett a vállalat ellen és azt állította, hogy a Boeing az általa jelzett problémák miatt ellehetetlenítette a karrierjét.

A halála idején Barnett Charlestonban tartózkodott, ahol az üggyel kapcsolatban tanuskodott. A múlt héten hivatalos vallomást tett az ügyben, szombaton újabb kihallgatások vártak volna rá, de addigra már nem élt.

A Boeing repülőgépiének gyártásával kapcsolatos minőségbiztosítási aggályok azért kerültek ismét a figyelem középpontjába, mert januárban az egyik gépükről repülés közben szakadt le a géptörzs egy része.

Laza csavarokat talált számos Boeing 737 Max 9-es repülőgépen az Alaska Airlines a január elején történt baleset miatt indított vizsgálaton. Itt írtuk meg a részleteket >>>