A klímaváltozás nemcsak a nagypolitika, hanem az önkormányzati döntések szintjén is meghatározza a közéleti diskurzust. Itthon komoly vitákat váltott ki a magyar fővárosi közgyűlésnek a környezetszennyező személygépjárművek kiszorítását célul tűző döntései. Mint az őszi az Európai Mobilitási Hét is megmutatta, a kontinens nagyvárosaiban általános célként jelenik meg a gépjárműforgalom visszafogása, legutóbb Varsóban hoztak döntést a környezetszennyező autók belvárosból való kitiltásáról.
A lengyel fővárosi tanács csütörtöki határozata értelmében a jövő év júliusától „Tiszta közlekedésű övezetetté" nyilvánítják Varsó szélesebb központját, vagyis kitiltják a régebbi gyártású autókat a legnagyobb lengyel település centrumából – írta meg az MTI.
A döntés értelemben 2024. július 1-től Varsó-Belváros és a vele szomszédos kerületekbe nem hajthatnak be a 18 évesnél régebbi dízelüzemű és 27 évesnél idősebb benzinüzemű gépjárművek.
Az intézkedés alól 2028 elejéig felmentést kapnak a Varsóban adózó lakosok, illetve a határozat nem vonatkozik a 70 évesnél idősebb járműtulajdonosokra, a fogyatékossággal élőket szállítókra, az iskolabuszokra, illetve a rendvédelmi és hatósági járművekre.
A lengyel fővárosi tanácsban 2018 óta a(z idei választáson parlamenti többséghez jutott) Polgári Koalíció van túlsúlyban. A magyar kormánypárttal szövetséges Jog és Igazságosság (PiS) képviselői ellenezték a javaslatot, arra hivatkozva, hogy az intézkedések hátrányosan érinti a rosszabb anyagi helyzetben lévőket. A Varsó polgármesterét szövetségesének tekintő Karácsony Gergely a lengyel kollégájához hasonlóan szeretné, hogy Budapesten a nagy károsanyag-kibocsátású személygépjármű forgalom helyét a biciklis és közösségi közlekedés vegye át.
(Gulyás Ábel)