Mindezek ellenére töretlenül bika a piac, az S&P 500 idén eddig 43 rekordot ért el. Legutóbb 20,8 százalékkal emelkedett éves szinten az irányadó index. A FactSet adatai szerint 1997 óta, a Bill Clinton elnöksége alatti dotcom-lufi óta ez a legerősebb évkezdet. Az idei fellendülést az amerikai gazdaság puha leszállásának növekvő reménye táplálta.

Kristina Hooper, az Invesco vezető globális piaci stratégája szerint az egészen lenyűgöző piaci teljesítményt az amerikai gazdaság folyamatos rugalmassága, valamint a Fed kamatcsökkentése miatti lelkesedés hajtotta – írja a Yahoo. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem merülnének fel aggályok.

A Wall Streeten ugyanis negatívan indult az egyébként is hírhedten gyenge október.

Az amerikai részvények kedden visszaestek, nem sokkal azután, hogy a Fehér Ház arra figyelmeztetett: Irán megtámadni készül Izraelt. Ennek hatására az olajárak meredek emelkedésnek indultak.

Az Nvidia részvényei szintén zuhanásnak indultak, mivel egy erős tájfun tart Tajvan felé, ami megakaszthatja a chipek áramlását. Ennek ellenére azonban, a CNN félelem- és kapzsiságindexe szerint jelentősen javult a tőzsdei hangulat két hónap alatt.

Azonban most egy újabb baj leselkedik az Egyesült Államokra: a Nemzetközi Hosszútávfuvarozók Szövetségének (ILA) közel 50 ezer tagja sztrájkolt kedden az ország keleti és öböl-menti kikötőivel szemben, elzárva az amerikai import és export nagy részét, ami az ország évtizedek óta legzavaróbb munkabeszüntetése lehet.

A Nemzetközi Hosszútávfuvarozók Szövetségének (ILA) tagjai sztrájkolnak a New Jersey-i Elizabethben 2024. október 1-jén
A Nemzetközi Hosszútávfuvarozók Szövetségének (ILA) tagjai sztrájkolnak a New Jersey-i Elizabethben 2024. október 1-jén
Kép: Reuters / Shannon Stapleton

A CNN riportja szerint a sztrájkkal Maine-től Texasig valamennyi teherkikötő dokkjaiban a legkülönbözőbb árak áramlása áll le, mint az európai importsör, a banán, ruházati és háztartási cikkek, valamint bútorok, de még az európai autók és gyári munkához szükséges alkatrészek áramlása is leáll.

Emiatt akadozhat az amerikai export is, amely jelenleg főként ezeken a kikötőkön keresztül áramlik, és ami számos helyi vállalat forgalmának árthat.

A szakszervezet követelései és a USMX rövidítést használó United States Maritime Alliance (Egyesült Államok Tengerészeti Szövetsége) szerződési ajánlata között nagy volt a szakadék. A tengeri szövetség képviseli a legnagyobb hajózási társaságokat, amelyek mind külföldi tulajdonban vannak, valamint a terminálüzemeltetőket és a kikötői hatóságokat is.

A szövetség közleményében tudatta, határozottan támogatja azt a kollektív tárgyalási folyamatot, ami lehetővé teszi, hogy teljes körűen a bérek, juttatásokról és a technológiáról tárgyaljanak, melyek nap mint nap a dolgozókat biztosítják.

Hozzátették: megmutatták, hogy a maguk részéről elkötelezettek az 50 százalékos béremelés mellett, amely ajánlat „meghaladja az összes többi közelmúltbeli szakszervezeti megállapodást, miközben az inflációval is foglalkozik, és elismeri az ILA kemény munkáját a globális gazdaság működésének fenntartása érdekében.”

A csoport közölte, szeretné, ha a szakszervezet, amely hónapok óta nem találkozott az USMX-vel, visszatérne a tárgyalóasztalhoz.

Megabizniszre készül a repülőgépgyártó

A vállalat a munkabeszüntetéseket követően megpróbálja feltölteni a készpénztartalékait, amelyet a sztrájk alatt kénytelen volt felemészteni.
Ha többre kíváncsi, itt olvashat tovább.