Jelenleg a vonatok villamos felsővezetékből, illetve fedélzeti dízelgenerátorokból nyerik az áramot, hamarosan azonban több kötöttpályás jármű a kettő közötti váltásra is képes lehet – írja a BBC.
Az akkumulátorral működő vonatokkal azonban a vasúttársaságok megspórolhatnák a felsővezetékek telepítésének költségeit a nem villamosított pályákon, amelyek az Egyesült Királyságban mindenütt megtalálhatóak.
Kapcsolódó
A Hitachi északkelet-angliai Newton Aycliffe-i gyárában most fejeződött be egy új „tri-mode” vonat tesztelése, amelyben az egyik dízelgenerátort lítium akkumulátorokra cserélték. Ez lehetővé teszi, hogy akár 50 százalékkal kevesebb üzemanyagot használjon, amikor felsővezeték nélküli vonalakon közlekedik.
A kísérlet alapján a vállalat egy olyan modellt is tervez, amely egyáltalán nem tartalmaz dízelgenerátorokat, és amely reményeik szerint akár 90 kilométert is képes lesz megtenni a nem villanyvezetékes pályaszakaszokon – azzal a távlati céllal, hogy később a teljes vasúti hálózat dízelmentes legyen.
A Siemens a yorkshire-i Goole-ban található gyárában jelenleg saját, kizárólag akkumulátoros vonatokat is fejleszt. A vállalat szerint már több mint 600 vonatra már leadták a megrendelést az olyan nagyobb üzemeltetők, mint a ScotRail, a Great Western Railway (GWR) és a Transport for Wales. A GWR az év elején tesztelte saját akkumulátoros vonatát is.
Japánban és Németországban már közlekednek kizárólag akkumulátoros vonatok, de brit szakértők szerint ezek egyedi tűzbiztonsági kihívásokat jelenthetnek. A Hitachi mérnökei mindezek ellenére azt ígérik, hogy kiterjedt teszteket végeztek az akkumulátorokon annak érdekében, hogy az utasok biztonságban legyenek, még egy esetleges vészhelyzet alatt is.
A Hitachi új vonata az egyik ilyen dízelgenerátor-egységet 16 akkumulátorral helyettesíti: ezek az elektromos járművekben (EV-kben) is megtalálhatók. A vállalat szerint a vonatok automatikusan tudnak váltani az áramforrások között, és a három üzemmódú változat elsősorban az állomásokon és a városi területeken használná akkumulátorait.
A Hitachi szerint ezek az akkumulátorok képesek feltöltődni, miközben a vonat villamosított síneken halad, illetve, ha 10-15 percig áll a vonat. A vállalat szerint a meglévő dízel-elektromos vonatokat is fel lehetne szerelni akkumulátorokkal, hogy pénzt takarítsanak meg.
A lítiumakkumulátorokkal foglalkozó szakértők szerint a közúti járművekben használt EV-akkumulátorok legalább hússzor kisebb valószínűséggel gyulladnak ki, mint a dízel- vagy benzinüzemű autók. A Hitachi vonata Nissan Leaf cellákat használ, amelyek a közúti járművekben való használatuk 14 éve alatt 16 tűzesetért voltak felelősek az EV Fire Safe szerint, amely világszerte gyűjti az akkumulátortüzekre vonatkozó adatokat. Ez a több mint 500 ezer világszerte eladott cellából történt.
Megfelelően kezelve a lítium akkumulátorok nagyon biztonságosak
– mondja Jon Simpson, egykori tűzoltó, tűzvédelmi tanácsadó.
Amennyiben azonban a lítium akkumulátorok megrongálódnak, a cellában ellenőrizhetetlen hőmérséklet-emelkedés következik be, ami megnehezíti a tűz megfékezését és eloltását. Egy ilyen katasztrófát egyelőre egy esetleges kisiklás is okozhat.
Újra robog a vonat hazánk egyetlen műemlék vasútvonalán
Mától várja a túrázókat a hegyeken-völgyeken-hidakon kanyargó romantikus Bakonyvasút, miután elkészült a Győr-Veszprém vonal felújítása.Bővebben>>>
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb
![Új forint érme kerül forgalomba, szokatlan a címlete](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202502/orig/image1739802209.jpg/240/?v=2024012201)
Új forint érme kerül forgalomba, szokatlan a címlete
![Vigyázat: életmentő gyógyszert vontak ki a forgalomból](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202501/orig/image1736934695.jpg/240/?v=2024012201)
Vigyázat: életmentő gyógyszert vontak ki a forgalomból
![Eltűnik egy fizetési mód az Aldiban, nem szeretik a vásárlók a kütyüzést](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202502/orig/image1739805271.jpg/240/?v=2024012201)
Eltűnik egy fizetési mód az Aldiban, nem szeretik a vásárlók a kütyüzést
![Vörös kód lépett életbe, ennek a fele sem tréfa](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202502/orig/image1739815053.jpg/240/?v=2024012201)
Vörös kód lépett életbe, ennek a fele sem tréfa
![Nemhogy gyorsan nem hajtott, ott sem volt, mégis tízezrekre bírságolták](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202309/orig/image1695021880.jpg/240/?v=2024012201)
Nemhogy gyorsan nem hajtott, ott sem volt, mégis tízezrekre bírságolták
![Donald Trump padlógázra lépett, így hat a visszatérése Magyarországra](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202502/orig/image1739808264.jpg/240/?v=2024012201)
Donald Trump padlógázra lépett, így hat a visszatérése Magyarországra
![Pánik Párizsban: aranyáron vásárolhat magának helyet az Európai Unió](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202502/orig/image1739784032.jpg/240/?v=2024012201)
Pánik Párizsban: aranyáron vásárolhat magának helyet az Európai Unió
![Most tegyen félre némi eurót, ez ma a forint napja](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202502/orig/image1738415347.jpg/240/?v=2024012201)
Most tegyen félre némi eurót, ez ma a forint napja
![Brutális bérigények: közel másfél milliót kérnek ezek a munkavállalók](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202412/orig/image1733318511.jpg/240/?v=2024012201)
Brutális bérigények: közel másfél milliót kérnek ezek a munkavállalók
![](https://kep.index.hu/1/0/6053/60532/605329/60532999_4476819_1ddbaad6509998dde281f58755f34c0e_wm.jpg)