A legfrisseb hírek szerint egy kanadai hajóról az óceán fenekére telepített távirányítású jármű törmelékmezőt fedezett fel a Titanic közelében – közölte csütörtökön az amerikai parti őrség a Twitteren, hozzátéve, hogy a szakértők egyelőre értékelik az információkat.
Egy francia kutatóhajó másik robotját szintén a tengerfenék felé küldték, hogy a 6,7 méter hosszú Titan tengeralattjáró nyomait keresse.
Vasárnap tűnt el
Az amerikai OceanGate Expeditions által üzemeltetett kisteherautó méretű Titan vasárnap magyar idő szerint 13 órakor megkezdte a kétórás ereszkedést, de megszakadt a kapcsolat a támogató hajóval.
A búvárhajó a cég szerint 96 órányi levegővel indult útnak.
A szakértők szerint, hogy ehhez képest pontosan mikor fogy el a levegő, az olyan tényezőktől függ, mint például, hogy a vízi járműnek van-e még ereje, és mennyire nyugodtak a fedélzeten tartózkodók.
A Titán öt utasának hozzátartozói reménykedtek, amikor az amerikai parti őrség szerdán közölte, hogy a kanadai keresőrepülőgépek szonárbóják segítségével rögzítették a tenger alatti zajokat aznap és kedden.
A távirányítású víz alatti kutatójárművek azonban nem jártak eredménnyel, ott ahol a zajokat észlelték, végül nem találtak semmit.
Az amerikai partiőrség ellentengernagya, John Mauger csütörtökön azt mondta az NBC-nek, hogy a kutatás egész nap folytatódik.
Mélytengeri kaland
A Titán mélytengeri kirándulásához az utazást szervező cég, az OceanGate személyenként 250 ezer dollárt kért.
Az utasok között van az 58 éves Hamish Harding brit milliárdos, valamint a 48 éves, pakisztáni születésű Shahzada Dawood üzletember és 19 éves fia, Suleman, akik mindketten brit állampolgárok.
A fedélzeten volt a 77 éves Paul-Henri Nargeolet francia oceanográfus és vezető Titanic-szakértő, valamint Stockton Rush, az OceanGate amerikai alapítója és vezérigazgatója.
Sean Leet, aki a Polar Prince nevű támogató hajót közösen birtokló céget vezeti, azt mondta, hogy minden protokollt betartottak, mielőtt a merülőhajó megszakította volna a kapcsolatot.
Logisztikai kihívás
A Titán biztonságával kapcsolatos kérdések először 2018-ban merültek fel a merülőhajó-ipari szakértők konferenciáján. Még ha a Titánt meg is találnák, felhozatala komoly logisztikai kihívást jelentene. Ha a Titán az óceán fenekén van, a mentésnek meg kell küzdenie a hatalmas nyomással és a teljes sötétséggel ebben a mélységben.
Amennyiben viszont sikerült volna visszatérnie a felszínre, a nyílt tengeren nehézen észrevehető, kívülről le van csavarozva, így a bent tartózkodók nem tudnak kijutni segítség nélkül.