Németország valószínűleg tartózkodni fog az Európai Unió tagállamainak hétfői, a kínai elektromos járművekre kivetett ideiglenes vámokról szóló szavazásán. 

A német kormányra nagy nyomást helyeznek a járműveik egyharmadát Kínában értékesítő hazai autógyártók, akik a pekingi megtorló intézkedésektől és egy kereskedelmi háború kirobbanásától tartanak – állítja az ügyre rálátó forrásokra hivatkozva Reuters.  

Kína már bejelentette az ellenintézkedéseket

Az Európai Bizottság 2023 szeptemberben indított a kínai elektromos járműgyártók ellen szubvencióellenes vizsgálatot: a vád szerint Peking olcsó autóival elárasztotta az uniós piacot, így leszorította az eladási árakat és hátrányos helyzetbe hozta az európai kereskedőket. A feltárt eredményekre hivatkozva június 12-én jelentette be az EB, hogy ideiglenes védővámokat fog kivetni a kínai elektromos autógyártó cégekre.

Kína válaszlépésként dömpingellenes eljárást kezdeményezett az EU-ból származó hústermékekkel és szeszes italokkal szemben.

Ideiglenes helyzet

Azonban csak ideiglenesek a július 4-én életbe lépett európai védővámok, a végleges vámtarifákat novemberben rögzítik. Az erről szóló első, július 15-i szavazás még nem bír kötelező érvénnyel.

Ezt követően is folytatódik a bizottság szubvencióellenes vizsgálata, illetve az EB és a kínai kormány közötti tárgyalások. Ebben az ideiglenes szakaszban az Európai Bizottság teljes hatáskörrel rendelkezik a vámok kivetéséről, bár elviekben a nemzeti kormányok véleményét is figyelembe kell vennie.

A vizsgálat lezárulta utáni szavazáson a bizottság végleges javaslatot tesz a valószínűleg öt évre szóló vámokról. Azonban a kiszabott illetékről szóló javaslatot minősített többséggel – az EU lakosságának 65 százalékát képviselő, 15 uniós tagállam szavazatával –  megvétózhatják a nemzeti kormányok.