Már lassan egy éve rohanták le az oroszok Ukrajnát, de a moszkvai vásárlók még mindig találhatnak a polcokon például Activia joghurtot, Oral-B fogkeféket és L’Oréal termékeket – írja a Bloomberg.
A termékek jelenléte a boltok polcain két okra vezethető vissza:
- egyrészt vannak olyan termékek, melyek a boltokban maradtak a legyártott mennyiségből;
- van azonban sok gyártó, amely még jelenleg is termel az orosz piacra, sőt jó részük helyi üzemekkel is rendelkezik.
Az orosz bankokra és oligarchákra már bevezettek korlátozásokat a nyugati országok, közösen az Európai Unió is, de a mindennapi fogyasztói cikkeket gyártó vállalatok többségének termékei még mindig elérhetőek az orosz boltokban.
A The Russian Center for Strategic Studies tavaly őszi adatai szerint a multinacionális vállalatok:
- 7 százaléka teljesen kivonult az orosz piacról, a cég eladása nélkül (például IKEA);
- 15 százalékuk eladta a helyi cégrészt oroszországi befektetőknek (például McDonald’s és OBI);
- a multik több mint harmada csak az új beruházásokat és reklámokat szüntette be.
A Financial Times decemberi kutatása szerint azonban a külföldi vállalatok 8,5 százaléka hagyta el az orosz piacot, ami még mindig alacsonynak mondható.
A multik felelősek az orosz munkavállalóikért
Nehéz megtartaniuk az egyensúlyt a multiknak – ezt mondják a nagyvállalatok, akik nyíltan beszélnek a témáról, ilyen például a Colgate, Procter & Gamble és a L’Oréal.
Alan Jope, az Unilever leköszönő vezérigazgatója úgy gondolja, „egyéni felelőssége van” a 3000 oroszországi munkavállalóval szemben.
Azt sem akarja, hogy a vállalat négy orosz területen lévő üzeme Kreml-párti iparmágnások kezébe kerüljön – tette hozzá.
A Carlsberg arra hívta fel a figyelmet, hogy a Kreml „államosítani akarja a multik orosz részeit”, hogy azzal a háború előtti szinten tudja tartani a foglalkoztatottak számát.
Az „ördöggel kell táncolniuk” azoknak a cégeknek, akik ki akarnak lépni a piacról
Csak néhány vállalat volt olyan határozott, mint a McDonald’s, amely már három hónappal a háború kezdete után, tavaly májusban eladta az orosz éttermeit.
Azóta több cég is próbálkozott az értékesítéssel. A Strepsilst gyártó Reckitt Benkciser 2022 április óta, a Danone októbertől, míg a Philip Morris International év vége óta tervezi az eladást.
Ezek a tranzakciók azonban egyelőre nem valósultak meg a következő okokból:
- egyre kevesebb a potenciális vásárlók száma, akikre nem vonatkoznak szankciók;
- illetve a Kreml sokszor nem hajlandó engedélyezni a nyugati vételi ajánlatokat.
Az Unilever és a P&G úgy döntöttek, hogy csak „alapvető vagy elengedhetetlen” termékeket gyártanak az orosz piacra, hogy minél kevesebb profitot termeljenek. A profit csökkentése azért fontos etikai szempontból a nagyvállalatoknak, mert az adókat azután kell megfizetniük, amellyel közvetetten ugyan, de akár finanszírozhatják a háborút is. Az Unilever ezért elkötelezett abban, hogy ne vegyenek ki profitot az orosz területről.