Konstanca városa forgalmi és beruházási bummot él egy éve, mióta Oroszország háborút kezdeményezett déli szomszédjával, Ukrajnával. A dunai kikötők és vasúti csomópontok terheltsége is történelmi növekedést mutat. Az Ukrajna délkeleti határán található Izmail és Reni városa még soha nem látott ekkora mennyiségű rakományt – jelentette az ukrán Telegraf.
Az ukrán uszályok a román határról tovább indulnak Konstancába. Ez a pont Ukrajna gazdasági kivéreztetésében döntő lehet, ugyanis szakértők azt feltételezik, hogy
az orosz haderő azért nem meri bombázni ezt az útvonalat, mert kritikusan közel esik a NATO határhoz. A háború miatt Odessza kikötőit a gabona kivételével minden áru elől elzárták, ezért a Konstancán áthaladó áruk éves mennyisége elérte a 75,5 millió tonnát, amely 12 százalékos forgalomnövekedést jelent.
A konstancai kikötő hivatalos bejelentése szerint az összkapacitása 100 millió tonna, de még az eddigi legforgalmasabb években is csak kétharmad részben volt kihasználva. A háború kitörésével azonban a teljes régió felkészületlennek bizonyult a rakományforgalom megugrására. A szállítmányozásban akár egy hónapos késések is előfordulnak. Románia elnöke, Klaus Iohannis „grandiózus logisztikai kihívásnak” nevezte az ukrán gabonaexport problémáját.
A gabonafolyosó az új selyemút
A gabonaexport korábban a Fekete-tengeren és a Boszporuszon keresztül haladt át, azonban amióta terelve Romána felé kerül, sokkal nagyobbak késedelmek is. Az ukrán gabona mintegy 80 százalékát továbbra is csak kis teherhajókkal szállítják Konstancába. A háború előtt az izmaili kikötő munkásai csak részmunkaidőben dolgoztak, ezzel szemben jelenleg a kikötő teljes kapacitással üzemel.
Az ellenőrzési procedúrák miatt az Ukrajnából érkező teherautók hetekig várakoznak a román határon. Mivel naponta 20-25 kamion gabonával érkezett Konstancába Ukrajnából, a kikötő rendkívül zsúfolt.
A kikötő vasúti megközelítését azonban az is nehezítette, hogy a mellékvágányokon 700 forgalomból kivont vagon halmozódott fel. Amennyiben a nagy odesszai kikötő nem nyitja meg a gabonafolyosót 2022-ben, a konstancai kikötő teljesen összeomlik.
Az elmúlt években a kereslet hiánya miatt bekövetkezett gazdasági mélyrepülést a hirtelen fellendülés váltotta, így Iszmail és Reni kikötői jelenleg is tele vannak rakományokkal. Hosszú sorok várakoznak a szállítmányok áthelyezésére az uszályok előtt.
Florin Vizan, a Konstancai Kikötői Hatóság vezérigazgatója úgy véli, hogy Románia méltó arra, hogy elismerjék a gabonafolyosó szakaszának, mint Törökországot. Úgy fogalmazott:
a gabonafélék a legnagyobb tömegű árucsoport a teljes szállítmányainkon belül. A konstancai kikötő jelenleg Európa legfontosabb kikötője, amiért évi 27,1 millió tonnás forgalmat bonyolít.
Aranyat ér a vasérc
Ami Ukrajna második legfontosabb exportrakományát, a vasércet illeti, a konstancai kikötő kapacitása még korlátozottabbá vált a háború után. Tavaly az ott kezelt érc mennyisége mindössze mintegy 7 millió tonna volt. Méghozzá 47 százalékos növekedéssel, Ukrajna rovására. Összehasonlításképpen: 2021-ben az ukrán kikötőkön keresztül 37,8 millió tonna ércet exportáltak.Amerikai segítség
A háború miatt három ország, Ukrajna, Románia és Moldova vasútjai kénytelenek voltak beruházni a dunai kikötők irányába vezető pályák fejlesztésébe, ugyanakkor az ukrán nagyvállalatok a dunai kikötői létesítmények és flotta fejlesztésébe is fogtak.
Eddig a teljes régiót tartalékkapacitásnak tekintették a befektetők, idén azonban minden bizonnyal tovább fog növekedni az áthaladó ukrán rakomány mennyisége.
Az USAID mindössze 44 millió dollárt fektet be az ukrajnai dunai terminálok kapacitásának bővítésére. Az ukrán Nibulon vállalat azt közölte, hogy az amerikai segélyprogram részeként átrakóterminált épít Izmailban. Ez további évi 2 millió tonna gabona exportját fogja megkönnyíteni. A projekt másik résztvevője a Kernel, a világ legnagyobb napraforgóolaj-termelője, amely a világ termelésének 7 százalékát és a világ exportjának 12 százalékát adja. A vállalat 2023 februárjában vásárolta meg a Duna Prom Agro terminált a rheniai kikötőben. A kikötőhelybe történő beruházás évente 600 ezer tonnával növeli az exportot.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!