A Mávtranssped Kft. tulajdonosi szerkezete folyamatosan változott azóta, hogy a MÁV, majd a MÁV Cargo, később pedig a Rail Cargo Hungaria tulajdonába került, a vállalat végül két évtizedes működés után nemrég beolvadt a Raabersped Kft.-be. A Mávtranssped feladata elsősorban a belföldi és nemzetközi vasúti árufuvarozás segítése volt, stratégiája pedig alapvetően a kelet-európai piacok kiszolgálására épült - mondta lapunknak dr. Varga Tibor, a létrejött új vállalat, az Express-Interfracht Hungaria Kft. egyik ügyvezető igazgatója, aki korábban a Mávtranssped vezetője volt, de ezt megelőzően mintegy harminc évet töltött a GYSEV Zrt.-nél. Az egykori Mávtranssped és Raabersped mintegy két évtizeden át a magyarországi speditőrpiac két legnagyobb szereplője volt, amelyek nemzetközi szinten is jelentős szelettel rendelkeztek a vasúti árufuvarozásban - hívta fel minderre a figyelmet Bor József, az Express-Interfracht Hungaria Kft. másik ügyvezetője, aki az egykori Raabersped első embere, valamint az osztrák szövetségi vasutak budapesti képviseletének vezetője volt.

Bor József

A Rail Cargo Austria (RCA) magyarországi szállítmányozási érdekeltségeinek, a Mávtranssped és a Raabersped egyesítésének gondolata 2009 áprilisában merült fel először. Így tavaly év végén a Mávtranssped - néhány kisebb társasággal együtt - beolvadt a Raabersped Kft.-be, az egyesült cég pedig felvette az Express-Interfracht Hungaria nevet. A névválasztást az indokolta, hogy az Express-Interfracht lesz a jövőben a Rail Cargo Austria európai szállítmányozási érdekeltségeinek a közös márkaneve.

A cégfúziós hullám mindazonáltal az RCA teljes európai stratégiájára jellemző: az osztrák vállalat jelenlegi, nagyjából hatvan érdekeltségét mintegy húsz társaságba vonja össze. A új névvel működő társaság piaci erejét pedig jól mutatja, hogy az ez évre több mint 30 milliárd forintos forgalmat tervező cég teljesítményével az RCA európai hálózatában a három legnagyobb közé sorolható. Az osztrák tulajdonos korábban a Raabersped esetében is hagyta, hogy saját hatáskörben hozzák meg üzleti döntéseiket. Miután 2010 elején a társaság százszázalékos osztrák tulajdonba került a bécsi Express-Interfrachton keresztül, az osztrák stratégiai be­fo­lyás értelemszerűen fel­erősödött - hangsúlyozta Bor József. A cégegyesüléstől az osztrák tulajdonos - a szinergiák kihasználása és a párhuzamos tevékenységek megszüntetése mellett - koncentrált szállítmányozói fellépést vár. Az RCA megvizsgálta a két magyarországi cég harminc-harminc legnagyobb ügyfelét, és nagy meglepetésre a hatvan ügyfélből csupán két közös cég volt. A két társaság az elmúlt esztendőt még külön mérleggel zárta. A Raabersped közel 24 milliárd forintos árbevételt ért el, áruszállítási teljesítménye pedig 5,2 millió tonna volt, míg a Mávtranssped tízmilliárd forint forgalom mellett 2,8 millió tonna árut mozgatott meg. A válságot egyelőre még nem sikerült kiheverni, bár 2010 első fele a stabilizálódás, az erőgyűjtés ideje volt, és az ezt követő időszak már a fellendülés jegyében telt, de a 2008-as eredményeket egyelőre még nem tudták megismételni - tette hozzá dr. Varga Tibor. Az idei év tekintetében mindenesetre optimista a cégvezetés, hiszen a tervekben 7,5-8 millió tonnás áruforgalom és 32-34 milliárd forint árbevétel szerepel.

dr. Varga Tibor