Németországot a közlekedés összeomlása és társadalmi káosz fenyegeti januárban, amikor a tervek szerint a gazdálkodók, a kamionsofőrök és a vasutasok egyszerre állítják majd le a forgalmat, hogy a kommunizmus bukása óta az ország legnagyobb tiltakozó akciójának szánt, egységes fellépésükkel szólítsák lemondásra a súlyos megszorításokat tervező kormányt.
Karácsony előtt a gazdák képviselői azt közölték, hogy január 8-tól egyhetes tiltakozó felvonulást hirdetnek a közlekedési lámpás koalíció mezőgazdasági gázolaj- és gépjárműadó-megtakarítási tervei ellen, ennek részeként Berlinben is több ezer fős tüntetést tartanak.
Szerdán a teherautósofőrök képviselői jelezték a sajtónak, hogy az egyes tartományok fővárosaiban csatlakozni kívánnak az agrárium képviselőinek önmagában is jelentősnek tartott akciójához. Dirk Engelhardt, a Szövetségi Teherszállítási és Logisztikai Szövetség (BGL) elnöke a Bildnek úgy fogalmazott: a szállítmányozók is meg akarják mutatni a közlekedési lámpás kormánynak, mit gondolnak üzletellenes politikájukról.
Ezzel egy időben a Német Mozdonyvezetők Szakszervezete (GDL) is bejelentette, hogy újabb vasúti sztrájkok következnek, mivel nem sikerült megegyezni a szakszervezeteknek a jövő évi bérekről és a jobb munkakörülményekről az állami Deutsche Bahn-nal.
Az ünnepek előtt bejelentett, jövő évi pótköltségvetés tervezett megszorításai miatt fellángolt ellenállás tehát egyre dagad a németek körében, így az ottani sajtó most már azt latolgatja, hogy az eddig kilátásba helyezett tiltakozások januárban országos sztrájkhoz vezetnek-e az Olaf Scholz kancellár által irányított szövetségi kormánnyal szemben.
Sorsdöntő január az agráriumban
A németországi mezőgazdaság számára január harmadik hete lesz döntő fontosságú, ekkor várható a Bundestag költségvetési bizottságának döntése a 2024-es szövetségi költségvetésről. Napirenden van a parlament hagyományos mezőgazdasági vitája is, emellett megkezdődik a Nemzetközi Zöld Hét.
A Német Gazdák Szövetsége (DBV) az állami gazdálkodói szövetségekkel és az LsV-Germany-val közösen január 8-tól szólította fel országszerte az agrárium szereplőit az egy hetes tiltakozó felvonulásra. A tüntetést kifejezetten a koalíciós kormány azon döntései miatt hirdették meg, amelyeket a novemberben keletkezett, 60 milliárd eurós költségvetési lyuk betömésére terveznek meghozni.
A mezőgazdaságot például különösen rosszul érintheti, hogy a kormány tervei szerint jövőre jelentősen csökkennek a gázolaj-támogatások és megszűnik a mezőgazdasági és erdészeti járművekre vonatkozó gépjárműadó-mentesség, amely az ágazatnak évente 900 millió eurós veszteséget okozhat.
A német gazdák végső haragját az váltotta ki a kormánnyal szemben, hogy – miközben élelmiszerrel látják el az embereket, a termékeik nagy részét pedig exportálják – a megszorító intézkedések miatt jelentős hátrányba kerülnek az európai versenytársakkal szemben.
Ezért a kormány lemondását követelő, fő tüntetést január 15-én tartják Berlinben, ahová több ezer vagy tízezer embert várnak – közölte az Agrarheute német szakportál.
Soha nem látott sztrájkra készülnek
A Gazdaszövetség közlése szerint amennyiben Scholz kormánya nem vonja vissza az adóemelési terveit, akkor január 8-tól mindenhol „úgy lesznek jelen, ahogy azt az ország még nem tapasztalta”.
Ezzel azt is egyértelművé tették, hogy nem kívánnak megelégedni részmegoldásokkal, és a tervezett intézkedések egyikét sem hajlandók elfogadni. Holott a kormány a napokban már felajánlotta, hogy a két támogatás közül csak az egyiket törlik el, ám az agrárium szereplői hajthatatlanok és készek látványosan megbénítani a közúti közlekedést traktorokkal, mezőgazdasági gépekkel.
A szövetség ezzel együtt elhatárolódott a szélsőséges csoportoktól, amelyek máris ki akarják sajátítani a kormányellenes akciókat, egyúttal arra kérték a felbőszült gazdákat, hogy maradjanak békések és ne sodorják veszélybe a lakosságot, mert így elveszíthetik a szimpátiát.
Márpedig, a Spiegel friss felmérése szerint a németek 70 százaléka egyetért a kormánnyal szembeni határozott fellépéssel. A reprezentatív kutatás alapján a városlakók és a vidékiek egyaránt elutasítják a gazdálkodók rovására szóló megszorítási terveket és úgy gondolják, a lámpás koalíciónak vissza kellene vonnia azokat.
Több napra leállnak a vonatok
A mozdonyvezetők szakszervezete, a GDL a Deutsche Bahnnal folytatott kollektív tárgyalási viták sikertelensége miatt karácsonykor ugyan megkímélte az utazókat a közlekedési káosztól, január 7. után viszont legalább 3-5 napos leállásokat terveznek, de elképzelhető a határozatlan idejű sztrájk is.
Ezt azt jelenti, hogy országszerte lebénulnak majd a távolsági és regionális személyszállítás vasúti vonalai, illetve a teherforgalom.
A határozatlan idejű sztrájk beláthatatlan következményekkel járhat a társadalom és a gazdaság szempontjából – mondta Claus Weselsky, a GDL szakszervezet vezetője a Rheinische Postnak. Mint jelezte, főként a heti munkaidő 38-ról 35 órára csökkentése és havi 555 eurós béremelés miatt sztrájkolnak, amely alkotmányosan védett joguk és elutasítják a vasúttársaság kompromisszumos ajánlatait.