Amikor a Metallica az 1980-as években turnézni kezdett, a San Franciscó-i heavy-metal banda hatalmas rajongótáborra tett szert, lemezek millióit adta el, és bőven rászolgált a becenevére is: Alcoholica. Negyven évvel később a zenekar még mindig úton van, pályafutása legnagyobb közönsége előtt játszik, és esténként több mint 10 millió dolláros bevételt termel – írja a Wall Street Journal.
Ma már mértékletességet gyakorolnak: a láda sör és az üvegnyi tömény ital helyett a zenekar fitnesszel, tofuval és a jó éjszakai alvással tartja magát formában. „A klisék a rock 'n' rollról, a Jack Daniel's-ről, a csínytevésekről és a gyertya három végén való égetéséről, ez mind szép és jó. De azt mondhatom, hogy tiszta elmével és látásmóddal, valamint azzal, hogy erősnek és egészségesnek érzed magad, és még mindig képes vagy a dobokat rendesen megütni, ez az igazi kihívás” – mondta Lars Ulrich dobos és társalapító egy interjúban.
Egy olyan nyáron, amelyet Taylor Swift és Beyoncé zenei megatúrái jellemeznek, egyetlen más előadó sem csinálja úgy, mint a Metallica. A zenekar a legújabb, 72 Seasons című albumát két estés, stadionokban tartott koncertekkel népszerűsíti, és minden városban teljesen eltérő setlistet és előzenekarokat hoznak a péntek/vasárnap esti koncertekre. Emellett lehetőséget kínálnak a rajongóknak arra is, hogy kétnapos jegyeket vásároljanak.
Az egészség és a tiszta tudat mindennél fontosabb
A Metallica rajongói számára ez egy lehetőség, hogy úgy lássák a zenekart, ahogy még soha korábban. A kvartett tagjai már a 60 körül mozognak, így ez egy módja annak, hogy kreatívan és fenntartható színvonalon turnézhassanak. Ez a hozzáállás segítette a zenekart abban, hogy több mint négy évtizede együtt maradhassanak, és úton legyenek.
Végső soron, mindennél fontosabb, hogy megpróbálj épelméjű és egészséges maradni. Ez az első számú dolog
– mondta Lars Ulrich.
A turné észak-amerikai szakaszának első állomásán, a hónap elején a New Jersey-i MetLife Stadionban a Metallica köralakú színpadon játszott, több mint 80 000 rajongó előtt esténként. A zenekar szerint a jegyvásárlók háromnegyede mindkét koncertre jegyet váltott.
A Pollstar számításai szerint a jegyeladások több mint 20 millió dolláros (7,08 milliárd forint) bevételt hoztak, míg Beyoncé 100 ezres, két estés fellépése a MetLife-ban az előző hétvégén pedig több mint 33 millió dollárt (11,6 milliárd forint) fialt.
Miután a banda az Enter Sandman című számmal zárta a vasárnap esti szettet, a Metallica mintegy 150 fős stábja és több mint 150 helyi alkalmazott több tucat kamionba pakolta a show 588 hangszóróját, 650 lámpát, 24 LED-képernyőt, több mint 35 mérföldnyi optikai kábelt, a gitárokat és több tonna acélt. A montreali és a texasi Arlingtonban tett állomások után a zenekar ezen a hétvégén Los Angelesben lép fel a SoFi Stadionban.
Amit Lars Ulrich, az énekes és ritmusgitáros James Hetfield, a szólógitáros Kirk Hammett és a basszusgitáros Robert Trujillo művelnek, arra a Metallica 1981-es megalakulásakor még egyáltalán nem volt példa.
Nézd csak meg a Beatlest! Ők mennyi ideig is léteztek, hat évig, talán hétig? Nálunk ennyi idő telik el egy-egy albumunk között
– jegyezte meg viccesen a dobos.
A mai modern stadionhangzás nem létezne nélkülük
A koncertbizniszt támogató infrastruktúra a Metallicával együtt nőtt fel. A 65 éves Dan Braun, a Metallica kreatív igazgatója és produkciós tervezője, aki 1994 óta dolgozik a zenekarral, azt mondja, hogy amikor ő bekapcsolódott a szakmába, a sportlétesítmények nem igazán voltak alkalmazkodóak stadionrockhoz. Mostanra viszont már sok helyszínt úgy építettek, hogy a hatalmas daruk, amelyek elengedhetetlenek a Metallicához hasonló méretű produkciók felépítéséhez, el tudjanak jutni akár a pályák közepéig is.
Az évtizedek során az építtetők rájöttek, hogy ez nem más, mint egy hatalmas üzlet
– teszi hozzá Dan Braun.
A zenekar tagjai azonban azt mondják, hogy a Metallica turnéját nem a rövid távú bevételek maximalizálása érdekében szervezik. Hiszen játszhatnának több koncertet még több városban, rövidebb idő alatt, de Ulrich szerint az elmúlt 20 évben a Metallica úgy tervezte meg turnéit, hogy a tagok egészségét és magánéletét helyezzék előtérbe. Ezen a nyáron ez azt jelenti, hogy csak hétvégén játszanak.
„Úgy gondolom, hogy egy olyan zenekar, amelynek tagjai hazamehetnek, láthatják a gyermekeiket, és azt tehetik, ami számukra igazán fontos, anélkül, hogy minden beszélgetés csak a pénzről szólna, hosszú távon sikeres lesz, és valószínűleg egészségesebb és boldogabb is” – vonta le a tanulságot Lars Ulrich.