Nehéz elhinni: a sokak által szabályőrültnek tartott Németországban, főként vidéken a helyi utakon olyan gépjárművek közlekedhetnek, amelyekre jelenleg nem kell kötelező felelősségbiztosítást fizetni – ilyenek a 20 kilométer/óránál lassabban haladó járművek. Ez lehet például egy önjáró, tájépítőfűnyíró – más néven motoros fűnyíró –, vagy olyan régi típusú traktor, kisebb targonca, amelyen jellemzően a fiatal gazdák az erdei ösvényeken szerzik első vezetési tapasztalataikat, vagy a sarki italboltos használja árurakodáshoz.
Aki nem fizet kötelezőt, büntetést kaphat
Ez a „piaci rés” eddig nem jelentett problémát a német törvényhozásnak, főként, hogy a Biztosítók Általános Szövetsége (GDV) szerint a lassú munkagépekre általában érvényesek a tulajdonosi felelősségbiztosítások, vagyis az ilyen járművekkel okozott, anyagi károkért a tulajdonos magánszemélyt vagy a vállalkozót, gazdát felelősségre lehet vonni.
A szövetségi kormány viszont most szigorítana ezen: egy új törvényjavaslat szerint már az idén kiterjesztenék a közúti közlekedésben résztvevő gépkocsiknál közismert, kötelező felelősségbiztosítást az óránként 6-20 kilométeres sebességgel közlekedő járművekre, így a fűnyírókra is
– közölte a Süddeutche Zeitung.
A tervezet szerint a kiterjesztett kötelezettség teljesítését az eddigieknél magasabb összegű általános felelősségbiztosítással, vagy a speciális gépjármű-felelősségbiztosítással kell lehetővé tenni. Aki nem fizet a lomha járműve után, az december végétől szankciókra számíthat – hívják fel a figyelmet.
A biztosítók szerint felesleges a bonyodalom
Az új szabályozásról szóló elképzelést ugyanakkor még a biztosítók szakszövetsége is ellenzi, mondván, az egyszerűen szükségtelen, és csak felesleges bonyodalmakat okoz. A jelenlegi megoldás világos, praktikus, költséghatékony és teljesen elegendő – nyilatkozta Jörg Asmussen, a GDV ügyvezető igazgatója, megjegyezve, hogy még nem érkezett olyan kárigény a lassú járművek kapcsán, amelyekre az általános felelősségbiztosítás nem volt elegendő. Az egyesület attól tart, hogy a tervezett szabályozás következtében megnövekednek a költségek az önjáró gépek és targoncák tulajdonosai számára, ami miatt zúgolódhatnak az ügyfelek, mivel a jövőben a biztosítási összegeket a gépjármű-biztosítások mértékére kellene emelni.
Eszerint személyi sérülés esetén 7,5 millió euró, anyagi kár esetén pedig 1,5 millió euró lenne a biztosítási összeg. Több százezer szerződést kellene ennek megfelelően módosítani
– figyelmeztetett a biztosítók szövetsége.
Uniós szabvány, amitől talán eltekintenek a kertben
A németek körében megdöbbenést kiváltó törvénytervezet hátterében a gépjármű-felelősségbiztosításról és a kötelező biztosításról szóló azon uniós irányelv áll, amelyet nagyrészt 2023. december 23-ig kell végrehajtani. Az irányelv egyik fókuszpontja a közlekedési károsultak kártérítésének egységesítése egy gépjármű-biztosító fizetésképtelensége esetén.
A lap megjegyzi: a Bundestag a tervezetet vita nélkül terjesztette az Országgyűlés jogi bizottsága elé, bár az még nem világos, hogy az ottani szakpolitikusok mikor foglalkoznak a projekttel. Némi könnyebbséget jelenthet, hogy a Szövetségi Tanács javaslatára a kormány azt is bejelentette, hogy fontolóra veszi a már december végétől érvénybe lépő, nem biztosítás miatti büntetések elhalasztását.
Azt is többen szorgalmazzák, hogy az új követelmény csak akkor legyen érvényes, ha a járműveket nyilvánosan hozzáférhető területen használják, az otthoni fűnyíróknál ne emelkedjenek a biztosítási díjak.