Németországban az ország autópályáinak 40 ezer hídjából körülbelül ötezer olyan rossz állapotban van, hogy sürgősen javításra szorul.
Az autópályahidak több mint felét 1985 előtt építették, ám ezeket anno a jelenleginél jóval kisebb és könnyebb járművekre tervezték, a forgalmi terhelésről nem is beszélve. Nem csoda, hogy a hidak egy része mára meglehetősen megviselt állapotban van. Ráadásul az utóbbi években meglehetősen kevés vagy legalábbis nem elegendő erőforrást mozgósítottak az egyre romló állapotú hidak renoválására, karbantartására.
Nem lehet az összeset egyszerre felújítani
– jelentette ki a DW szerint Volker Wissing szövetségi közlekedési miniszter 2022-ben egy ülésen, aki többgenerációs vállalkozásnak nevezte a feladatot. A tárcavezető akkor arról is beszélt, hogy évente 400 hidat szeretne felújítani a német autópályákon.
2021 végén például az Észak-Rajna-Vesztfália tartományban található Rahmede hídról kiderült, hogy lényegében életveszélyes, az összeomlás szélén áll, így lezárták. 2023-ban végül le is bontották, az új híd építése pedig azóta is folyamatban van, ám az első szakasz legkorábban csupán 2026-ban készülhet el.
A lap szerint mindez azzal jár, hogy a lezárás óta Lüdenscheid kisvároson és a környező falvakon naponta több ezer kéretlen jármű halad át. A hídon korábban napi szinten 48 000 személygépkocsi és közel 16 000 teherautó közlekedett. A lakosok kilométeres dugókra, rendkívüli zajra és szennyezésre panaszkodnak.
A hidak állapotán a pénzhiány semmiképp sem segít. A német kormánynak 2025-től egy példátlan megszorító csomagot kell végrehajtania, hogy az alkotmányos adósságféknek megfeleljen. Mindeközben az infláció felhajtotta az építőanyagok árát, és a munkaerőköltségek is emelkedtek.
Idén 4,6 milliárd eurót különítettek el az autópályák és az összekötő hidak felújítására. A jelenlegi tervek szerint az összeg 2025-től évi 5 milliárd euróra emelkedik. Az állami tulajdonú Autobahn GmbH azonban már most bejelentette, hogy a 2025 és 2028 közötti időszakra további 5,5 milliárd euróra lesz szükség.
Sír a német lakáspiac: minden drága, nincs kapás
Bajban a német építőipar, leginkább a drága alapanyagok és a magas finanszírozási költségek nehezítik a helyzetet. Áprilisban például 17 százalékkal csökkent a kiadott építési engedélyek száma.A részletekről ITT írtunk bővebben.