Tovább fokozódik a Peking és Brüsszel közötti gazdasági feszültség. Az utóbbi időszakban az unió egyre nagyobb nyomást gyakorol a zöld technológiák terén egyre dominánsabb szerepet játszó kínai gyártókra.
Egyrészt külföldi támogatásokról szóló rendelet alapján szubvencióellenes vizsgálatot indított a kínai tulajdonú nap és szélenergia-ipari vállalatok ellen az EU. Másrészt a tisztességestverseny elvét aláásó dömping áruk, így az uniós járműipart „veszélyeztető" ázsiai elektromos járművek miatt kritizálták Pekinget az európai vezetők.
Az Európai Bizottság három kínai villanyautó-gyártó – a BYD, a SAIC és a Geely – cég ellen indított vizsgálatot.
Az eljárás során az érintett cégektől nem kapta meg a kért (a vállalatok működéséről, értékesítési előrejelzéseiről és beszállításairól) adatokat a bizottság, így szigorúbb elbírálásra számíthatnak ezek a vállalatok – derült ki a Politico birtokába jutott három levélből.
A nyár előtt döntenek
Az április 23-án kelt levelek szerint, mivel a kért adatokat nem kapták meg, a rendelkezésükre álló tényekből indul ki a bizottság vizsgálata. A levelezés szerint az Ursula von der Leyen által kezdeményezett kereskedelmi eljárás már a vége felé jár.
Valdis Dombrovskis kereskedelmi biztos szerint az ázsiai elektromos járművek ügye még a nyár előtt lezárul.
A Rhodium Group elemzői szerint a kínai EV-gyártók annyira versenyképesek, hogy még akkor is nyereségesek lennének, ha a vizsgálat lezárulása után 15-30 százalékos importvámokat vetnek ki rájuk az EU.
Európai kapcsolatok
A SAIC Motor kapcsán már december jelezte Brüsszel, hogy a kínai vállalat nem hajlandó az együttműködésre. A kínai autógyártót szoros kapcsolatok fűzik az európai gazdasághoz – 1984 óta együttműködnek a Volkswagennel.
A Bizottság vádja szerint a vállalat Hszincsiangban működtett üzemébe 1 millió ujgurt internált a kínai kormány.
Az eljárásban szintén érintett Geely járműgyártó vállalatnak Európában a Volvo tulajdonosa. A másik két céggel szemben a BYD nem reagált a Bizottság megkeresésére.
Kínai válasz
Októberben jelentette be az ideiglenes vámokról szóló döntést az EU, ezeket legkésőbb júliusig bekéne vezetnie. A vámdíjak minden Kínából származó elektromos járműre vonatkoznának. Az unió eljárására adott válaszként Peking dömpingellenes vizsgálatot indított az európai pálinkaimporttal szemben.
Hszi Csin-ping jövő héten Európába látogat, ahol többek között Emmanuel Macron francia elnökkel és Orbán Viktorral is tárgyalni fog a kínai-európai gazdasági kapcsolatokról.