A kabinet tárcaközi bizottságot hatalmazott fel arra, hogy tárgyaljon az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal (EBRD) a Danube Logistic Kft. részvényeinek megvásárlásáról. Ez a Moldovában bejegyzett cég működteti a Prut határfolyó torkolatánál, a moldovai-román-ukrán hármas határ közvetlen közelében található Giurgiulesti nemzetközi szabad kikötőt.
A bukaresti kormány közleménye szerint a Giurgiulesti kikötő stratégiai jelentőségű logisztikai csomópont, amely trimodális (vízi, közúti és vasúti) átrakodási és tárolási szolgáltatásokat kínál az importőröknek és az exportőröknek.
A kikötő tengeri hajókat is fogadni tud 7 méteres merülésig és 10 ezer tonna kapacitásig, valamint összeköttetéssel rendelkezik a széles (az egykori Szovjetunió területén használatos) és szokványos nyomtávú vasúti hálózattal is.
A határok is fellélegezhetnének
A román kormány a kamionforgalom csökkentését reméli a kikötő megszerzésétől, arra alapozva, hogy rendszeres konténerblokkos vonatkapcsolat létezik Giurgiulesti és a DP World által üzemeltetett konstancai konténerterminál között. Ez alternatíva lehet a közúti szállításra, lehetővé tenné a hosszú várakozási idők elkerülését a határokon.
A kikötő megszerzésével Románia versenyelőnyhöz akarja juttatni a konstancai kikötőt, hogy a szolgáltatások és áruforgalom bővítésével Konstancát Közép- és Délkelet-Európa piacvezető kikötőjévé tegye – mutatott rá a bukaresti kormány az MTI szerint.
A bukaresti bejelentésre reagálva Daniel Voda, a moldovai kormány szóvivője szerdán közölte:
Giurgiulestiben két kikötői entitás létezik, Románia az EBRD cége által működtetett nemzetközi szabad kikötőt akarja megvásárolni, amely iránt török, holland és dán befektetők is érdeklődnek. A moldovai állami kikötő áruba bocsátása nem merült fel
– szögezte le a chisinaui kormány szóvivője.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!