Világszerte masszív ivók milliói tervezik, hogy a „száraz január” keretében lemondanak az alkoholról. A trend azonban kezd túlmutatni az újéven. A Gallup elemzőcég szerint a fiatal felnőtteknek csupán 38 százaléka rendszeres ivó – írja az Euronews.
„Már nem elfogadott, hogy a szórakozáshoz alkoholt kell inni” – állítja Lauren Burnison, a We Love Lucid nevű brit alkoholmentes utazási cég tulajdonosa. „Az emberek elkezdték megkérdőjelezni ezt a narratívát, ezért látjuk, hogy megnőtt a kereslet az alkoholmentes italok és az alkoholmentes rendezvények iránt.” Burnison 2018-ban indította el utazási cégét, amely az alkoholmentes útvonalak biztosítására összpontosít.
A kalandutazás annyira megváltoztatta az életemet, és szerves része volt a saját újrakalibrálásomnak, miután józan lettem, hogy kötelességemnek éreztem megosztani ezt másokkal is.
Míg a boomerek némileg növelték az ivási szokásaikat, a Gallup szerint az Y-generációnak csak a 42 százaléka állítja azt, hogy rendszeresen inna. A Z generáció esetében ez az arány még alacsonyabb, mindössze 21 százalék.
Mi is az a dry tripping?
Az Expedia, az egyik vezető globális online utazási iroda előrejelzése szerint a „dry tripping” 2024-ben jelentős trendként fog megjelenni a nyaralók körében. Ennek során az utazók elkerülik majd a kocsmázást, e helyett olyan szálláshelyeket és éttermeket keresnek, amelyek kreatív alkoholmentes italokat kínálnak.
Az absztinens utazók rájöttek, hogy többé már nem kell beérniük vízzel vagy szénsavas italokkal. Az Expedia Brands megbízásából végzett kutatás szerint az utazók 50 százaléka azt állítja, hogy szívesen szállna meg olyan szállodában, amely könnyen hozzáférhető alkoholmentes lehetőségeket kínál, például mocktailt vagy alkoholmentes sört.
Az alkoholmentes italfogyasztási lehetőségek felé való globális elmozdulás nem csupán múló trend, hanem világszerte egyre nagyobb lendületet vesz.
„Most tértünk vissza egy all-inclusive nyaralásról a Dominikai Köztársaságból, ahol édesanyám 85. születésnapját ünnepeltük” – mondta Adriana Copaceanu, a Recipe Idea Shop amerikai ételbloggere. „A Hibachi étteremben foglaltunk asztalt, és szűz mojitókat, Mango Tangókat és Pina Coladákat rendeltünk, mert mi nem iszunk alkoholt.
Alkoholos italok nélkül is ünnepelhettünk, különlegesnek érezve magunkat.” Az IWSR Drinks Market Analysis tanulmánya szerint a globális piac már több mint 10 milliárd euróra értékeli az alkoholmentes és alacsony alkoholtartalmú italok piacát.
Miért választják egyre többen a józan utazást?
Az Expedia kutatásából az is kiderül, hogy minden negyedik utazó azt említette, hogy az alkoholfogyasztás csökkentésének fő oka a nyaralás alatt az, hogy kontroll alatt maradjon. Céljuk továbbá az érzelmi és fizikai jólétük javítása.
„A wellness ma már sokkal átgondoltabb, integrált élmény a szállodákban. Amikor az emberek most elutaznak, egészségesen és kipihenten szeretnének visszatérni. A wellness-turizmus ennek az iparnak a leggyorsabban növekvő ágazata” – mondja Rhiannon Jones, a Kantar szakembere. Más utazók vallási meggyőződésre hivatkozva nem isznak.
Németország az alkoholmentes italok éllovasa
Lehet, hogy Németország Európa vezető sörgyártója, de most új vevőkörre tesz szert azzal az elkötelezettségével, hogy a piacon kapható legkiválóbb alkoholmentes és alacsony alkoholtartalmú söröket, borokat állítja elő. Ez az ország a világ vezető alkoholmentes italgyártója is.
A német borászatok alkoholmentes borokat is készítenek, és az olyan sörfőzdék, mint az Alpirsbacher Klosterbraeu, alkoholmentes sört exportálnak a világ több mint egy tucatnyi országába. Bár az eladások aránya alacsony az alkoholos termékeikhez képest, nem tagadható, hogy világszerte egyre nagyobb az igény ezekre a józan alternatívákra.