Donald Trump az NBC News televíziónak adott telefoninterjúban leszögezte:

az Egyesült Államok mindenképpen bevezeti az új, egységes, külföldről származó járművek és alkatrészek utáni vámokat április 2-tól, külön alkura csak akkor van lehetőség, ha az amerikai szempontból megéri.

Az amerikai elnök kiemelte azt is, hogy a vámokról szóló tárgyalásra csak akkor lát módon, ha a másik fél nagyon értékes dolgot ajánl az Egyesült Államok számára.

Szerinte ha az autógyárak emelik áraikat áprilistól, akkor az amerikaiak majd hazai gyártású járműveket vesznek, ami az amerikai ipart segíti.

Úgy fogalmazott, nem is törődhetne kevesebbet azzal, hogy a gyártók árat emelnek-e, hozzáfűzte:

az áremelés még kedvező is lenne, mert az amerikai járművek vásárlása felé terelné az amerikai fogyasztókat.

Az MTI tudósítása szerint Donald Trump az autóipari vállalatok vezetői felé azt üzente, hogy hozzák a gyártást az Egyesült Államokba, és akkor nem terheli őket vám.

Az interjút követően a Fehér Ház az elnök szavait egyértelműsítve közölte, hogy

az autóárakra vonatkozó üzenet a külföldi gyártók felé szólt.

Peter Navarro, az elnök kereskedelmi és ipari ügyekért felelős főtanácsadója vasárnap a Fox News hírtelevíziónak adott interjúban az új vámok céljának mondta, hogy az amerikai ipar termelési bázisát visszaállítsák.

A közgazdász rámutatott, hogy jelenleg az Egyesült Államokban eladott járművek mintegy fele egyáltalán nem tartalmaz amerikai alkatrészt, míg az amerikai gyártású autók is felerészt külföldről importált alkatrészekből állnak.

A németek és japánok ezt az országot egy gyártónemzetből összeszerelő-nemzetté tették

- fogalmazott a főtanácsadó, hozzátéve, hogy az Egyesült Államokban elkészült járművek csupán 19 százalékában van amerikai motor és hajtáslánc. Amerikai nemzetbiztonsági érdeknek nevezte, hogy az Egyesült Államok visszaszerezze az ipari gyártási bázisát.

A vámok szélesebb hatásával kapcsolatban Peter Navarro megjegyezte, hogy a teljes képet kell tekinteni, majd felhívta a figyelmet arra, hogy

csak az autóvámokból 100 milliárd dollár bevételre számít a szövetségi költségvetés, miközben az amerikai emberek adókedvezményt kapnak majd a hazai gyártású jármű vásárlása esetén.

Shawn Fain, az Egyesült Államok legnagyobb autóipari szakszervezetének (United Auto Workers - UAW) elnöke a CBS News-nak adott interjúban vasárnap a vámot megfelelő eszköznek nevezte arra, hogy az elmúlt évtizedekben elvesztett autóipari munkahelyeket visszaszerezze az ország. Rámutatott, hogy az elmúlt bő 20 évben a három legnagyobb amerikai autógyártó 65 üzemet kényszerült bezárni, miközben 90 ezer iparági munkahely települt külföldre.

A szakszervezeti elnök ugyanakkor aggodalmát fejezte ki Donald Trump napokban aláírt elnöki rendelete miatt, ami a szakszervezetek kollektív tárgyalásra vonatkozó kereteinek szigorításáról is szól, és amellett érvelt, hogy a szervezettség kiemelten fontos autóiparban.