A 2023-as óriási mértékű pénzromlásra a vevők megtartása érdekében gyakran „bújtatott” áremeléssel reagáltak a gyártók és a kiskereskedők.
A Spiegel hírmagazin arról számolt be, hogy Németországban tavaly a fogyasztók panaszai nyomán 104 terméket vettek fel a „csalóka” csomagolású termékek listájára. A hamburgi tartományi fogyasztóvédelmi központ gyűjtése szerint a legtöbb ilyen árucikket az édességek között találni, de megtévesztő egyes pizzák, ketchupok csomagolása, és a listán akadnak italok és illatszerek is.
Kapcsolódó
Idén már tizedik alkalommal szavazhatnak a fogyasztók, hogy szerintünk melyik termék állhat az első helyen a rangsorban, azaz melyik a legbecsapósabb csomagolás. A „döntőbe” kerüléshez a panaszok száma mellett figyelembe veszik az áremelés mértékét is. A jelöltek között van rágógumi, csokoládé, fagylalt és szájvíz is.
A hírmagazin által megkérdezett fogyasztóvédelmi szakértők a rejtett áremelést szolgáló csomagolási trükkök 12 fajtáját különböztették meg:
- Zsugorinfláció: Ebben az esetben a csomagolás és az ár is változatlan marad, de kisebb lesz a tartalom, az áru mennyisége.
- „Új köntösben több van”: Új a csomagolás és mennyiség is növekszik, de a fogyasztói ár aránytalanul emelkedik.
- „Most olcsóbb”: Csökken kedvenc termékünk ára - értesül a jó hírről a vásárló, akit azonban arról már nem tájékoztatnak, hogy nemcsak az ár, hanem a csomagban rejtőző áru mennyisége, tömege is csökken, méghozzá az árzuhanásként bemutatott mérséklődést jóval meghaladó mértékben.
- „Kevesebb tartalom magasabb áron”: A látszólag visszafogott áremelés valójában súlyos drágulás, mert az áremelés együtt jár a mennyiség csökkenésével.
- „Kereskedőcsapda”: Ugyanaz a termék több lánc boltjaiban is kapható, méghozzá azonos áron, de akad olyan kiskereskedő, akinél kevesebb tartalmat rejt a csomagolás.
- „Multipack”: A gyűjtőcsomagolásba rejtett termékek kisebbek, mint az eredetiek, így csak látszólag olcsóbb az ilyen kiszerelés.
- „Minőségrontó infláció”: A változatlan árú termék összetevőit olcsóbbakra cserélik.
- „Adagolástrükk”: A gyártó megváltoztatja az adagolási utasítását, aminek következtében a fogyasztó gyorsabban felhasználja a terméket.
- „Márkaváltás”: Azonos terméket új márkanéven dobnak piacra, és az új brandhez új, természetesen jóval magasabb árat is szabnak.
- „Zsugorinfláció Plusz”: Megújított, nagyobb méretű csomagolással adja elő a gyártó a zsugorinflációs trükköt, vagyis az árat nem csökkenti, csak a tartalmat. A gyanútlan vásárló mégis azt gondolja, hogy a nagyobb csomagolás miatt nagyobb mennyiséget kap.
- „Termékfajta-trükk”: Valamely termék különböző fajtái közül egyesek csomagolásába kevesebb tartalom kerül, áruk viszont azonos marad.
- „Nettótömeg-változtatgatás”: A gyártó olyan gyakran, és annyira szabálytalan időközönként változtatja meg a termék nettó tömegét és árát, hogy a vásárló képtelen követni a folyamatot.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!