Élen járnak a németek Európában: legalábbis kétkeréken, mivel a General Bicycle Club (ADFC) új biciklitúra-elemzése szerint Európa-szerte egyetlen országból sem indulnak többen kerékpáros utazásokra, mint Németországban – legnagyobb nyugati partnerünknél tavaly mintegy 37,4 millióan használtak kerékpárt a kirándulásaik során.

A magyarok körében is egyre gyakoribb, hogy biciklire pattanva hódítják meg a felkeresett környéket – ehhez sokan külföldre is magukkal viszik a saját járművet, vagy helyben bérelnek a város látnivalóinak felfedezésére.

Viszont nagy arányban vannak olyan turisták, akik nem veszik számításba az egyes országokban jellemző, városi közlekedési szabályokat a kerékpározásban – hívja fel a figyelmet a Die Welt. Ezért a kellemetlen meglepetések elkerülésére indulás előtt érdemes áttekinteni, hogy a tervezett úti célon mik az elvárások és milyen büntetéssel járhat egy-egy kihágás.

Fizethetünk, ha közelben egy rendőr

A buycycle.com kerékpáros szakportál 20 európai fővárost hasonlított össze Oslótól Athénig a szabályszegőkre kiszabott büntetések és pénzbírságok alapján.

Érdemes tudni: a két keréken betartandó közlekedési szabályok között a legtöbb országban szigorúan veszik a lámpa nélküli tekerést, a mobiltelefon használatát menet közben, a bicikliúton kívüli vagy járdán történő haladást, a közlekedési lámpák/táblák figyelmen kívül hagyását, illetve az ittas vezetést. 

Az átlagos büntetések összege Madridban, Luxemburgban és Athénban a legmagasabbak, míg Bécsben, Berlinben és Varsóban a legalacsonyabbak. 

Madridban például mindenfajta vétségért sokat kell fizetni: a kerékpárnyeregben ülő szabályszegő a lámpa nélküli közlekedésért 200 eurót ró le, míg a piroson való áthajtásért 100 eurót. Luxemburgban leginkább a kijelölt kerékpárutakon történő haladás követelményét érdemes betartani – ha ugyanis letér a biciklis és éppen arra jár egy rendőr, 175 eurót fog fizettetni. 

Vörös kód a piros lámpa kihagyása

A piros lámpa figyelmen kívül hagyása mindenütt az egyik legsúlyosabb kihágásnak minősül, de Athénban és Rómában különösen: a görögöknél 700 eurót kell fizetni, míg az olaszoknál 613-at (amely összeg körülbelül megfelel egy új bicikli árának).

Brüsszel is szigorú e tekintetben, ott 174 eurót fizettetnek, míg a varsói piros lámpák kihagyása tűnik a legenyhébbnek: a lengyeleknél a bírság 23 eurót tesz ki.

Belgium egyébként a negyedik helyet foglalja el az átlagos bírságok rangsorában. A de facto uniós fővárosban a legdrágább vétség a lámpa nélküli közlekedés napnyugta után, amiért 200 eurós bírság járhat, míg Rómában azért is nagy összeget kell fizetni, ha a kerékpáros vezetés közben használja a mobiltelefonját (161 euró). 

A járda a gyalogosoké

A szakportál felhívja a figyelmet: ha a büntetések viszonylag alacsonyak is, az nem lehet felhívás a szabályok megszegésére.

A kerékpárosok átlagos bírságai a lengyelországi Varsóban a legalacsonyabbak, ahol például tizenkét eurónak megfelelő összeget szabnak ki, ha a kerékpárosok a járdán közlekednek.

Berlinben ugyanezért a szabálysértésért 20 eurót, Bécsben 30-at szednek be – ezt pedig az ottani rendőrség nagy létszámú kerékpáros osztagai mobilkártya-leolvasókkal oldják meg a fontos kereszteződésekben.

Érdemes figyelni Oslóban, Stockholmban és Párizsban, ha nem akarunk mélyen zsebbe nyúlni: a gyalogosok közötti két keréken szlalomozó turistát ezekben a városokban 120-135 euróra büntethetik.  

Fontos gondoskodni a bicikli megfelelő világításáról is: ha valaki rossz fényviszony között vagy este lámpa nélkül indul útnak, az az osztrák fővárosban például 20 eurós bírságot ér, míg Dublinban és Helsinkiben 40 eurót, Londonban viszont csak hatot, Amsterdamban viszont 95-öt. 

Csak akkor igyunk, ha már leszálltunk a nyeregből 

Érthető módon mindenütt szigorú elbírálás alá esnek azok, akik ittasan közlekednek – nemcsak autóval, hanem kerékpárral is. Például a németeknél bárki, aki részegen biciklizik, és azzal veszélyezteti a közlekedést, netán balesetet okoz, vádemelés alá kerülhet, amellyel egyúttal az autóvezetői engedélyének elvesztését is kockáztatja.

Az abszolút vezetési képtelenség határát Németországban 1,6 ezrelékes véralkoholszintél határozták meg, ezen a szinten vagy ezen túl bűncselekménynek számít az ittas közlekedés, amely bírságban elvihet egy egész havi fizetést, illetve súlyosabb esetben akár öt évig terjedő börtönbüntetéssel járhat.

Más európai országokban is szigorúak a hatóságok az alkoholfogyasztás terén, és színjózanok a büntetésben: a Buycycle szerint Londonban ittasan biciklizni akár 1113 euróba is kerülhet – ott a 0,0-ás alkoholkorlát érvényes. Olaszországban 0,5 ezreléktől kezdve szabnak ki tetemes pénzbírságot – Rómában például legalább 545 eurót kell fizetni az alkoholizálásért.

Ne mobilozzon, aki kormányt ragad 

A legtöbb európai országban az okostelefonok használata nemcsak az autó volánja mögé ülve tilos, hanem kerékpáron is, legalábbis akkor, ha vezetés közben a kezében vagy a füléhez tartja a készüléket.

Akit elkapnak, komoly pénzbírságra számíthat: Madrid ezért a vétségért 200 eurót szed be, Rómában 161 eurót kérnek a karabinerek, ezt követi Luxemburg (145 euró), Amszterdam (140 euró), valamint Koppenhága és Párizs (135 euró).

A legalacsonyabb díj Európa egyik legdrágább országában van: Bernben 21 euróba kerül a menet közbeni mobilozás.

Vannak országspecifikus szabályok

Akadnak olyan speciális előírások is, amelyek nem érvényesek egységesen mindenütt, ezért indulás előtt érdemes tájékozódni az adott országról, hogy ne érje meglepetés a biciklis utazót.

Például Franciaországban vagy Olaszországban az is fontos, hogy a kerékpárosoknak éjszaka, illetve a sötét alagutakban jól látható mellényt kell viselniük, ennek híján biztosan büntetéssel számolhatnak.

A németeknél nem tiltják, de Spanyolországban bírságolják a fejhallgató használatát is menet közben: akit fülbe helyezhető fejhallgatóval rajtakapnak, 200 eurós pénzbírságot fizethet. Rómában viszont mindaddig engedélyezett a fejhallgató vagy fülhallgató használata két keréken, amíg csak az egyik fület takarja.

Van, ahol a kötelező sisakhasználat is szabály: a németeknél például nem, de Finnországban igen – igaz, hogy ha ott megállítanak a rendőrök, nem szabnak ki pénzbírságot, csak figyelmeztetnek a kötelezettségre.