A városi közlekedésben egy dízel üzemű autóbusz több mint négyszer annyi energiát fogyaszt, mint egy hasonló méretű elektromos busz, figyelembe véve az áramot előállító erőmű energiaveszteségét is. Ezt állapították meg a szakemberek a kínai BYD cég eBUS-12 típusú villanybuszának budapesti próbaüzeme alapján, amely most hétvégén ért véget.
Az eredmény a vártnál is sokkal kedvezőbb annak ellenére, hogy a nagy meleg miatt a busz klímaberendezését is szinte folyamatosan üzemeltetni kellett. A komoly teljesítmény részben annak köszönhető, hogy a villanymotor hatásfoka eleve jóval nagyobb, mint a dízelmotoré. A villanybusz további előnye, hogy fékezéskor és lejtmenetkor energiát táplál vissza, ellentétben a dízelbusszal, amely ezekben az esetekben energiát használ fel. A budapesti közlekedésben pedig különös jelentőségű, hogy a villanybusz üresjáratban nem fogyaszt energiát. Ezzel szemben a BKV dízelbuszai gyakran üzemanyaguknak több mint 30 százalékát álló helyzetben égetik el, vagyis a megállókban, a végállomásokon, a piros lámpáknál, a zebrák és egyes útkereszteződések előtt, valamint a dugókban.
A kormányon a sor, hogy a nulla emissziós buszokra kapható 85 százalékos uniós támogatásnak és a rendelkezésre álló egymilliárd eurós kínai hitelkeret egy részének felhasználásával mielőbb lecserélje a mindannyiunkat mérgező, energiapazarló dízelbuszokat - jelentette ki Lukács András, a Levegő Munkacsoport civil szervezet elnöke.
A villanybusz az elkövetkező napokban Szegeden és Kecskeméten mutatkozik be, majd Budapesten keresztül Bécs felé veszi útját.