A múlt évben az összevont adóalapba tartozó jövedelmek értéke 12 443,6 milliárd forint volt. Ennek az összegnek a 92 százaléka munkaviszonyból származó bérjövedelem volt.
Ebből az összevont adóalapba tartozó jövedelemből négy módon lehetett adóalapot csökkenteni, vagy adókedvezményt igénybe venni:
- első házasok kedvezménye;
- családi kedvezmény (gyermekek után járó támogatás);
- súlyos fogyatékosság miatti kedvezmény;
- mezőgazdasági őstermelői kedvezmény.
Az egykulcsos adórendszerben, akik jól keresnek azok is, arányaiban ugyanannyit adóznak, mint akik rosszul. Azaz a felső 10 százalék munkajövedelme után alapesetben ugyanúgy 15 százalékot adózik személyi jövedelemadóban (szja), mint az alsó 65 százalék, akik összesen keresnek annyit, mint a legjobban keresők. Ez a rendszer azt is eredményezi, hogy konzerválódik a béregyenlőtlenség - állapították meg a Policy Agenda kutatói.
Ha csak azokat nézzük, akik 2017-ben rendelkeztek munkajövedelemmel és őket tíz egyenlő létszámú csoportra osztjuk jövedelmük nagysága alapján, akkor a gyerekek után járó adókedvezmény eloszlása így néz ki:
Jövedelmi decilis | Százalék |
1. | 1 |
2. | 3 |
3. | 6 |
4. | 7 |
5. | 9 |
6. | 10 |
7. | 11 |
8. | 14 |
9. | 15 |
10. | 24 |
Összesen | 100 |
Forrás: Policy Agenda, NAV |
A munkajövedelem alapján a felső 10 százalékban lévők összesen annyit tudtak leírni adójukból, mint az alsó 48 százalék együttesen. Másképpen kifejezve 54 milliárd forintot kaptak a "gazdagok" gyermekeik után, ezzel tovább növekedett a bérolló.
Decilis | Arány (%) |
1. | 19 |
2. | 24 |
3. | 25 |
4. | 25 |
5. | 26 |
6. | 28 |
7. | 30 |
8. | 29 |
9. | 31 |
10. | 38 |
Forrás: Policy Agenda, NAV |
Az adatok alapján miközben a dolgozói társadalom - munkajövedelem szempontjából - alsó felébe tartozók 24 százaléka tudta a gyerekek után járó kedvezményt valamilyen mértékben igénybe venni, a felső tíz százalékba tartozók esetén ez az arány 38 százalék volt.
A jelek szerint még az első házasok adókedvezményét is leginkább a tehetősebbek tudják igénybe venni. Az így visszaosztott pénznek a 19 százaléka kerül a felső 10 százalékhoz, míg a dolgozói társadalom alsó 50 százaléka e kedvezmény csupán 28 százalékát kapja. Azaz arányaiban még az első házasság támogatása is inkább a nagyobb jövedelműeknél jelentkezik érezhető hatással.
A magyar bérrendszer rendkívül torz, még a környező országokhoz képest is. Összefoglalva a legfontosabb jellemzőket:
- mediánbér az átlagbér 74 százalékát tette ki (2016-os adat);
- mindösszesen 2,8 millió főnek van éves szinten legalább a nyolcórás minimálbért elérő munkajövedelme;
- a dolgozói társadalom legjobban kereső 10 százaléka annyit pénzjövedelemhez jut egy évben, mint az alsó 65 százalék;
- a főállásban dolgozók munkajövedelme alapján is komoly torzulás van, hiszen ott is a felső 5 százalék jövedelme az alsó 40 százalékát teszi ki. (2016-os adat).
Mindezekhez hozzáadódik az az adórendszer, amely - bár a magyar béradatok a környező országokhoz képest is torzak - a viszonylag merev egykulcsos volta miatt még inkább megtartja az egyenlőtlenséget. A növekvő egyenlőtlenséget pedig az adókedvezmények még növelhetik is
A dolgozói társadalom felső jövedelmi 10 százaléka a többséghez képest magasabb keresetéhez további mintegy 60 milliárd forintot kap vissza az összes adókedvezményen keresztül. Összehasonlítva a dolgozói társadalom közepén lévőkkel (az 5. tizedével), ott ennek a kedvezménynek az érték 22 milliárd forint, csupán harmada az előbbinek - írták a kutatók.