A 7 milliárd forint összköltségű beruházás az értékes ipari, kereskedelmi és lakott területeket védő árvízvédelmi vonal fejlesztését és erősítését, a töltések továbbépítését és rekonstrukcióját teszi lehetővé. Az Új Széchenyi Tervben 2014 végéig megvalósuló projekt eredményeként a vasúti forgalom korlátozásából adódó gazdasági hátrányok is kiküszöbölhetők az NFM szerint. A fejlesztés támogatásáról legutóbbi ülésén döntött a kormány.
A Komárom-Almásfüzitő árvízvédelmi szakasz nagy része jelenleg több szempontból sem felel meg az árvízvédelmi előírásoknak. A kilenc kilométeres védvonalnak sem a magassága, sem a keresztmetszete nem kielégítő. A szakasz egy részét a Budapest-Komárom vasútvonal töltése képezi, amelyen a védelmi munkák végrehajtása vagy a töltéstest átázása miatt gyakran korlátozni, lassítani kell a forgalmat.
A meglévő hiányosságok miatt jelenleg az árvízi elöntések ellen csak nagy költséggel járó operatív beavatkozásokkal lehet védekezni. Sürgető feladat a nemzetközi jelentőségű Hegyeshalom-Budapest vasútvonal kiváltása az árvízvédelmi védvonalból a forgalomkorlátozás okozta gazdasági károk elkerülése érdekében.
A projekt eredményeként 5-ről több mint 14 kilométerre nő a hazai és nemzetközi előírásoknak megfelelő szintűre kiépített árvízvédelmi védvonalak hossza, jelentősen csökkennek a védekezési költségek. Komáromban és Almásfüzitőn közvetlenül összesen 22 000 lakos, a térségben három másik településen (Dunaalmás, Mocsa, Naszály) további mintegy 6300 fő kielégítő árvízvédettsége teremtődik meg. Ezzel párhuzamosan a sebességkorlátozások megszűnésével növekszik a nemzetközi vasúti személy- és áruszállítás megbízhatósága, biztonsága, pontossága.