Érdemes körülnézni autógumi-vásárlás előtt, mert lehet a töbinél jóval olcsóbban is jó tulajdonságokkal rendelkező gumit vásárolni - leegyszerűsítve ez derül ki a német autóklub, az ADA legfrissebb tesztjéből, amit a Totalcar dolgozott fel részletesen. Az ADAc szakértői ezúttal nyári abroncsokat vizsgáltak két méretben.
40 százalékos árkülönbség
A kompakt kategória egyik jellemző méretében 16 gyártó gumijait tesztelte az ADAC, amelyeket egy 7-es Golfra szereltek fel. Öt abroncs kapott nagyon jó minősítést, az első a Pirelli Cinturato P1 Verde lett, alig lemaradva tőle a második helyet végzett a Bridgestone Turanza T001. A harmadik a Continental PremiumContact 5, a negyedik pedig a Goodyear EfficientGrip Performance-t. Jól szerepelt az itthon kevésbé ismert, de már tavaly is kiemelkedő eredménnyel záró Esa-Tecar Spirit 5 HP mintázata is - ez volt a legolcsóbb a maga 50 eurós (15 600 forintos) darabonkénti árával. A jobb helyet megszerző gumik 40-50 százalékkal drágábbak 70-75 euróba (21 800- 23 400 forintba kerülnek.
A tesztben szereplő másik mére t 215/65 R16-os volt, ami a hobbiterepjároknál gyakori. A németek 15 gyártó gumijait vizsgálták, a tesztabroncsok egy Volkswagen Tiguanra kerültek. A tesztből hiányzott a Continental és a Dunlop terméke, az ADAC indoklása szerint azért, mert ezek a gyártók ebben a kategóriában csak régebbi fejlesztésű, illetve terepesebb gumikkal rendelkeznek.
A hobbiterepjárós abroncsméretben kevesebb gumi kapott nagyon jó minősítést, mindössze ketten fértek be ebbe a kategóriába. A győztes Goodyear EfficientGrip SUV lett. A második - talán némi meglepetésre - a Cooper Zeon 4XS Sport fért oda, amely a legtöbb területen jól teljesített, csupán a gyorsabb kopást rótták fel neki. A Goodyear gumija darabonként 108 euró (33 700 forint), míg a Cooper gumija csak 89 euróba (27 800 forint). A közepes minősítést a mezőny többsége, 11 mintázat azért még kiérdemelte. Ezek közül szárazon a Bridgestone Dueler H/P Sport, a Firestone Destination HP és a Pirelli Scorpion Verde XL kiemelkedett - ebben az összevetésben a tesztgyőztest is lenyomták. Nedves aszfalton viszont csak az Uniroyal tudott villantani - ők meg vízen hasaltak el. (A részletes eredményeket és rangsort a Totalcar cikkében nézheti meg.)
Drágulás
Vásárlás előtt tehát fontos a teszteredményeket és ezek fényében az árakat is megnézni, sőt, az egyik guminagykereskedő, az Abroncs Kereskedőház szerint érdemes lesz sietni a vásárlással. A cég március elején közzétette előrejelzése szerint heteken belül 4-9 százalékos drágulás várható az abroncsoknál, ez pedig egy átlagos vásárlónál 15 ezer forintot többletet jelenthet.
A gyártói áremelés hátterében az cég szerint a gyártáshoz szükséges alapvető nyersanyagok - szénszármazékok, a szintetikus és természetes gumi, valamint az acél - árának újabb drasztikus emelkedése áll. A szénszármazékok és a mesterséges gumifélék ára mintegy 100 százalékkal nőtt tavaly július óta, a természetes gumi kitermelése pedig az áradások miatt csökkent a legnagyobb exportőr országban, Thaiföldön. Emellett az abroncsokba belekerülő acélhuzalok ára is jelentősen, 80 százalékkal nőtt egy év alatt.