Legyen olcsó, személyre szabható és megbízható – ezek a legfontosabb elvárásai a hazai mikro-, kis- és középvállalkozásoknak az elektronikus fizetési megoldásokkal szemben, derül ki az OTP Bank felméréséből.
A vállalkozások 94 százaléka fontosnak tartja, hogy az elektronikus fizetési megoldások alacsony kiadást jelentsenek, 95 százalék számára pedig a működés is fontos. Ezen kívül általános elvárás a bármikor elérhető háttértámogatás a szolgáltató részéről (80 százalék), valamint a szolgáltatás személyre szabhatósága (70 százalék).
Nem tudják, mennyibe kerül
Annak ellenére, hogy kardinális kérdés az árazás, a mikro-, kis- és középvállalkozások harmada, és a csak készpénzes fizetést biztosító vállalkozások fele nem tudja megbecsülni, hogy mennyibe kerül egy kártyás fizetést biztosító POS-terminál üzemeltetése havonta. Az elektronikus fizetési megoldásoktól való tartózkodásuk tehát gyakran nem konkrét információkon, hanem benyomásokon alapul.
A válaszadók közül a legtöbben (23 százalék) ezer és ötezer forint közé teszik az elektronikus fizetés havi költségét, a készpénzelfogadás pedig a válaszadók harmada szerint (34 százalék) nem kerül többe havi ezer forintnál. A többség (31 százalék) magasabbra becsülte a terminál működtetésének árát a készpénzelfogadás költségeinél, ötödük azonos tartományba tette, 11 százalékuk pedig a készpénz kezelését tartja drágábbnak.
A készpénz sem olcsóbb, sőt
„A vásárlók igényeinek kiszolgálása mellett a kereskedőknek kényelmet, gyorsaságot és biztonságot jelent a kártyás vagy online fizetési megoldás biztosítása” – mondta Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment terület vezetője, aki szerint érdemes részleteiben vizsgálni a költségeket.
A gyakori vélekedéssel szemben a készpénzhasználat sem ingyenes. Elég, ha a tárolás, a szállítás, valamint az esetleges befizetés költségeire gondolunk.
„Ugyanennyire fontos számba venni az időt és energiát, amit ezekre kell fordítani, nem beszélve a biztonsági kockázatokról. A terminálüzemeltetés költsége pedig nagyban függ a kereskedő forgalmától és attól, hogy melyik pénzintézettel kötött szerződést, ezért mindenképp érdemes a legmegfelelőbb megoldás kiválasztásához tájékozódni az elérhető lehetőségekről” – tette hozzá.
A technológia fejlődésével egyre több és kényelmesebb elektronikus fizetési megoldás közül választhatnak a vállalkozók. A fizikai POS-terminál mellett ma már létezik olyan alkalmazás, amellyel a kereskedő POS-terminálként használhatja mobiltelefonját.